WeConnect

Awareness

Online personeel werven? Volg de volgende stappen en maak van jouw wervingscampagne een succes!

Het zoeken van medewerkers voor je organisatie, is een grote uitdaging die komend jaar nog groter zal worden. Er zijn nu zelfs meer openstaande vacatures dan dat er werklozen zijn (Werf&, 2022). Deze trend lijkt in 2023 helaas niet af te nemen, wat betekent dat we voor flinke uitdagingen staan m.b.t. het werven van personeel.

WeConnect werft al jaren medewerkers voor verschillende organisaties en branches, zoals Jumbo, La Place en Vermaat. Voor deze organisaties werven we vakkenvullers, bezorgers en horecamedewerkers, maar denk ook aan trainees en leidinggevende functies. 

Om de meest geschikte kandidaten te werven voor de juiste vacatures werken wij met een upper- en bottom funnel strategie gecombineerd met een gefaseerde campagne.

Full Funnel Strategie

Upper Funnel: focus op awareness en consideration

Bottom Funnel: focus op interest en application

Binnen de upper funnel wordt de zichtbaarheid van het Employer Brand vergroot en wordt de interesse van de werkgever en de functie gewekt. Het belangrijkste doel van de upper funnel is het kennismaken met de werkgever (awareness) en de Employer Value Proposition (EVP) communiceren, zodat er meer interesse wordt gewekt voor de potentiële kandidaat (interest).

De bottom funnel bestaat uit een directe wervingscampagne, waarbij er wordt gestuurd op de CPA (cost per applicant) en uiteindelijk op CPH (cost per hire). Het doel is om zoveel mogelijk geschikte personen te laten solliciteren op de functie.

Vaak wordt er een combinatie gemaakt van een bottom- en upper funnel strategie binnen een wervingscampagne, zodat de gehele candidate journey wordt doorlopen, van kennismaken, naar interesse, naar overweging en sollicitatie. 

Gefaseerde recruitment campagnes

Om alle fases van de candidate journey te doorlopen, adviseren we een gefaseerde campagne met de bijbehorende kanalen. 

Awareness

Er wordt gestart met content die de werkgever presenteert, ook wel awareness. Hierin staat het Employer Brand centraal. Dit is voor de potentiële kandidaat een eerste touchpoint met het werkgeversmerk. Een voorbeeld van content in de awareness fase kan een video zijn die het werkgeversmerk toont in combinatie met een functie. 

Interest/Desire

Vervolgens wordt er in de volgende fase de EVP’s van het werkgeversmerk in combinatie met de functie gepresenteerd. Hierin kunnen dus voordelen van de functie worden benoemd, zoals salaris of flexibele werktijden. 

Application

De laatste fase is application, ofwel de sollicitatie afronden. Hierin wordt de call to action centraal gesteld en is dat de laatste stap om van de potentiële kandidaat een daadwerkelijke kandidaat te maken. 

Door de gefaseerde aanpak worden er meer touchpoints met de kandidaat gerealiseerd, waarin de boodschap meerdere malen in andere fases terugkomt: ‘solliciteer hier’. 

A/B testing en optimalisatie

Ook binnen onze recruitment campagnes werken wij met een evidence based aanpak. Binnen de interest/desire fase ligt een grote kans om te testen welke voordelen het beste converteren voor de kandidaat. Is dat bijvoorbeeld het communiceren van het salaris of misschien de flexibele werktijden? 

Binnen deze fase wordt er een A/B test ingezet om te onderzoeken welke EVP’s er voor de kandidaat het meest aantrekkelijk zijn en op welke advertentie zij het vaakst doorklikken naar de vacaturesite. Na de A/B test kunnen de resultaten worden meegenomen in het verdere verloop van de campagne om te optimaliseren of worden toegepast in een toekomstige campagne. 

Uiteraard kan in iedere fase een A/B test uitgevoerd worden. Zo kan er bijvoorbeeld ook in de conversie fase worden getest of een video of een still beter converteerd. Op basis van de behoefte van de klant in combinatie met data, adviseren wij voor de meest waardevolle test. 

Kanalenmix

Wanneer de strategie en fasering zijn bepaald, adviseren wij een kanalenmix. Hierin wordt een combinatie gemaakt tussen kanalen die bijdragen aan de awareness van het Employer Brand en kanalen die het beste converteren in sollicitaties. Hieronder volgen de kanalen die het meest worden ingezet binnen recruitment campagnes.

Meta

  • Meta wordt vaak ingezet, omdat alle fases van de campagne hier uitgevoerd kunnen worden, van awareness naar application. Onze ervaring is dat de kosten per applicant het meest voordelig zijn via dit kanaal. 

  • Alle fasen van de funnel zetten we op Meta in op conversie omdat het hoofddoel is dat de doelgroep converteert 

  • Naast sollicitaties, levert Meta ook veel weergaven op, waardoor het een flinke bijdrage levert aan de zichtbaarheid van het Employer Brand door de gunstige CPM tarieven

  • Door het instellen van de pixel of de Conversion API kan er geretarget worden op websitebezoekers of pixelevents. Huidige sollicitanten kunnen ook worden uitgesloten. Op die manier gaan we zo efficiënt mogelijk om met iedere marketing euro.

  • Ook maken we gebruik van retargeting o.b.v. content binnen de fases van de campagne, omdat de targetingopties van Meta steeds meer gelimiteerd worden voor recruitment, zo is targeting op leeftijd is niet meer mogelijk.

TikTok Ads

  • TikTok wordt binnen recruitment campagnes vaak geadviseerd. Doordat hier veel jongeren actief zijn én targeting op leeftijd nog mogelijk is.

  • De CPA van TikTok is per doelgroep erg wisselend. De CPA is in de meeste gevallen voordelig, maar valt ook wel eens duurder uit dan Meta.

  • De CPM op TikTok is super voordelig, wat betekent dat er veel zichtbaarheid voor het Employer Brand wordt gerealiseerd vanuit dit kanaal. 

  • Geschikt platform voor alle fases in de funnel.

  • Targeting op leeftijd is nog mogelijk. Helaas is het nog niet mogelijk om te targeten op locatie. Met een TikTok campagne kan er alleen getarget worden op een land. 

  • We adviseren om de TikTok content in te steken wat passend is bij het kanaal. Dat wijkt vaak af van de reguliere campagne content.

YouTube

  • Levert vooral een bijdrage aan het Employer Brand, omdat het veel zichtbaarheid realiseert. Dit zorgt voor een stijging in de SEA resultaten. De CPA is op YouTube een stuk duurder, vandaar dat binnen dit kanaal de focus ligt op zichtbaarheid van het Employer Brand.

  • Targetingopties zijn uitgebreider dan die van Meta, waardoor de targeting gedetailleerder kan worden uitgevoerd. 

  • Doelstelling weergaven of kliks

  • In de video moet de CTA direct zichtbaar zijn. Daarnaast adviseren we altijd sequenced content voor het beste resultaat

Display Ads of Responsive Ads

  • Call to Action staat hier centraal. Het doel hiervan is echt het afronden van de sollicitatie. Doelstelling is kliks

  • Realiseert extreem veel weergaven door de voordelige CPM, dus levert veel zichtbaarheid van het Employer Brand

  • Responsive Ads bieden veel meer plaatsingen dan andere Google ad vormen en kan daarom goedkopere resultaten opleveren.

Overige kanalen

Indeed

  • Draagt bij aan directe sollicitaties
  • Minder geschikt voor laagdrempelige functies, zoals bijbaners 
  • Voegt weinig toe aan het Employer Brand, omdat het gericht is op directe conversies

Snapchat

  • Draagt voornamelijk bij aan zichtbaarheid van het Employer Brand, vanwege de hoge CPA en lage CPM
  • Swipe up ratio is hoog, maar heeft ook een hoge bounceratio
  • Kosten per weergaven zijn erg goedkoop

LinkedIn 

  • Veel targeting mogelijkheden
  • Werkt minder goed onder latente doelgroep en low touch – high volume vacatures. Is meer geschikt voor professionals
  • CPM erg duur, maar wel spot on doelgroep

Out of Home

  • Lokaal offline awareness creëren
  • Draagt bij aan het Employer Brand
  • Nauwelijks door te meten

Wanneer de kanalen worden weergegeven op basis van weergaven (CPM) en conversie (sollicitatie) ziet dit er als volgt uit in een schematisch model.

Key takeaways

Wanneer je op zoek bent naar de perfecte mediamix voor een recruitment campagne, is het van belang om het volgende aan te houden:

  • Zorg voor een upper- en bottom funnel strategie
  • Faseer je content. Laat het werkgeversmerk prominent zien, de voordelen van de functie(s) en zorg voor content met een directe call to action. 
  • Kies de juiste kanalen voor zowel awareness voor je Employer Brand, maar ook om conversies te behalen

Hulp nodig?

Binnen WeConnect is er een team die zich volledig focust op Recruitment Marketing. Wij spreken de taal van zowel marketing als HR Recruitment teams. Onze marketing recruitment specialisten zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen online marketing én recruitment. Wij helpen je graag verder met jouw recruitment vraagstuk en maken een op maat gemaakt advies, strategie en mediaplan die past bij jouw behoefte.

Recommended Reads