Laurens Ras

Laurens Ras

23-11-2023 | 2 minuten lezen

Inzichten in Conversiegroei: concrete aanpak leidt tot snel resultaat bij Louwman

Introductie

Louwman is een familiebedrijf dat al meer dan 100 jaar bestaat. Als officiële dealer van merken zoals onder andere Mecedes, Toyota, Peugeot en Suzuki is Louwman niet meer uit onze straatbeelden weg te denken. Ze zijn daarnaast ook betrokken bij meerdere mobiliteitsoplossing zoals auto.nl en hebben meer dan 77 vestigingen over heel Nederland.

Uitdaging

De specifieke uitdaging waarmee wij door Louwman werden uitgedaagd, is het verhogen van de conversies op hun belangrijkste formulieren. Op een occasion pagina kun je bij Louwman veel kanten op; een inruilvoorstel aanvragen, een afspraak maken voor een proefrit of sinds kort zelfs direct bestellen. Een auto online laten bestellen is geen makkelijke opgave en veel van het bezoek vertrok dus ook zonder te converteren.

De aanpak:

Om de pijnpunten te vinden zijn we gestart met een uitgebreide website & analytics analyse. Op basis van alle inzichten hebben we een lijst aan hypotheses op kunnen stellen welke is geprioriteerd aan de hand van de ICE methode.  Uiteindelijk is een deel van de conversiekillers direct doorgevoerd en een ander deel van de punten getest.

1. Uitgebreide analyse website & analytics

We zijn gestart met een deep dive in het onderscheidende vermogen van Louwman t.o.v. haar concurrenten en of deze waardepropositie ook goed duidelijk wordt op de website. Vervolgens hebben we gekeken naar alle customer journeys door de website en waar de pijnpunten en eventuele conversiekillers te vinden waren. Hierbij lag de nadruk op de navigatie, websitesnelheid en inrichting van de conversiepagina’s. Tot slot hebben we learnings uit Hotjar opnames gehaald en de grootste uitschieters zichtbaar in Google Analytics.

2. Opstellen van hypotheses en prioriteitenlijst

Na het verzamelen van alle inzichten hebben we een lijst van hypotheses opgesteld en deze geprioriteerd. Hierbij werd er gekeken naar de potentiële Impact van de aanpassing, de Confidence dat dit het verwachte resultaat gaat opleveren en de Ease / hoe gemakkelijk het is dit uit te voeren. Er werd onderscheid gemaakt tussen directe doorvoeringen en A/B testen. Een voorbeeld van zo’n hypothese was “Door op mobiel de sticky CTA balk te beperken tot 1 knop en pas te tonen als de gebruiker volledig voorbij de CTA is gescrold, zal bezoekers meer duidelijkheid geven wat verwacht wordt, waardoor de conversieratio toeneemt.”

3. Doorvoeren van conversiekillers en grootste kansen

Nadat de kansen vanuit de data waren gespot, konden de testen worden uitgevoerd en de aanpassingen worden doorgevoerd. Zo werd onder andere de sticky CTA aangepast en werden er recent bekeken occasions toegevoegd op belangrijke pagina’s om de navigatie te stimuleren. Deze aanpassingen zorgden binnen 2 maanden al voor een flinke uplift in conversies.

20

 

hypotheses opgesteld voor verbetering.

30%

 

uplift in proefritten; de belangrijkste conversie van Louwman.

18%

Overall uplift in conversieratio van alle belangrijke conversiedoelen

De aanpak van een uitgebreide analyse heeft ervoor gezorgd dat we snel resultaat konden boeken. De data wees op verschillende kansen om de conversies te stimuleren waarbij de aanpassingen dit ook bewezen. Daarbij heeft het onderzoek ook voor een mooie lijst aan verbeterpunten gezorgd waar nog meer groei mee kan worden gerealiseerd. De vervolgstap was het uitvoeren van usertests om tot nog meer waardevolle inzichten te komen voor conversie optimalisatie.