Lo-fi content is de motor achter succes op social

Het dagelijks gebruik op social media neemt ieder jaar toe en we zijn in de afgelopen jaren steeds meer content gaan consumeren over steeds meer platformen. De barrières om content te ontdekken, zelf content te maken en te verspreiden zijn lager geworden. 

Deze ontwikkeling gaat hand in hand met de trend dat men meer behoefte heeft aan authenticiteit op social. Zo ervaren millennials en Gen Z “perfection fatigue”; in de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar stelt 90% het op prijs wanneer mensen juist niet het perfecte plaatje laten zien (bron: Facebook business). 

Ook merken moeten authentiek zijn om succesvol te zijn op sociale media. De komst van TikTok heeft gezorgd voor een aardverschuiving in content landschap. Het aantal gebruikers op TikTok groeit nog steeds en daarmee wordt er steeds meer naar short-form video’s gekeken en lo-fi content gecreëerd. 

Wat is lo-fi content?

Lo-fi content is authentieke, menselijke en persoonlijke content met minimale productiekosten. Dit betekent dus niet dat het van lage kwaliteit is! Lo-fi content wordt gemaakt met een mobiele telefoon en wordt ge-edit in mobiele apps, zoals CapCut.

Als merken lo-fi content maken zijn het advertenties, maar voelen het niet als advertenties. Ze zijn bedoeld om mensen te inspireren, entertainen en blenden perfect in tussen alle andere content die gemaakt wordt door een gemiddelde gebruiker. In essentie gaan we terug naar hoe social media ooit bedoeld is: mensen komen er niet naartoe om content van vrienden of sterren te zien met veelvuldig advertenties tussendoor, maar om een leuke tijd te hebben. Zo geeft 52% van de TikTok gebruikers aan dat ze de For You Page gebruiken als “effortless place to entertain myself” (bron: TikTok business).

Wat zijn de drijvende krachten achter lo-fi content?

De verschuiving naar lo-fi content is dankzij TikTok. Dit platform heeft de manier waarop we social media gebruiken fundamenteel veranderd. 

Tijdens COVID zaten we thuis en werd ons sociale leven een halt toegeroepen. Meer dan ooit gebruikten we onze telefoon om met anderen in contact te blijven. Zo steeg het aantal TikTok gebruikers exponentieel en werd er steeds meer short-form video geconsumeerd. 

Voor merken in die tijd gold dat ze niet meer afhankelijk konden zijn van professionele studio’s en dat er in marketingbudgetten werd gesneden. Bovendien werd steeds vaker duidelijk dat je met lo-fi content viral kon gaan en een hoge ROI kunt realiseren. 

Daarnaast geven de algoritmes van Instagram en TikTok veel voorrang aan organische content dat vaak gedeeld is door andere gebruikers. Lo-fi-content heeft een hoge share-factor, wat een grotere kans heeft om op de Instagram Explore en TikTok For You Page te belanden. De algoritmes draaien dus heel goed op lo-fi content. Het is tijd voor marketeers om hun contentstrategie te herzien met de komst van lo-fi video’s.

Een lo-fi contentstrategie

De essentie van een lo-fi contentstrategie is dat je content maakt die de levensstijl, gedrag en wereld van eenvoudige amateurs laten zien. Jouw doelgroep kan zich hier vervolgens gemakkelijk in herkennen, je laat zien dat je de consument begrijpt en je kunt makkelijker met je doelgroep verbinden en een relatie opbouwen. 

Vanuit de merkwaarden ga je aan de slag met een contentstrategie met contentpilaren, uitgewerkte videoconcepten en een visuele stijl. Om vervolgens deze content te maken voor jouw eigen social kanalen, werk je samen met creators. Dit zijn de Instagram / TikTok natives die veel ervaring hebben in het creëren van content op die kanalen. Ze spreken de taal van de doelgroep, zijn op de hoogte van de nieuwste trends, kennen het platform op zijn/haar duimpje en zijn daardoor in staat om content te maken die aansluit bij de doelgroep. Het verschil tussen influencers en creators kun je in dit artikel lezen. 

Met de ontwikkeling van een zogeheten content creator cultuur zijn de grenzen tussen merken en creators steeds verder aan het vervagen. Om dichterbij je consument te komen, is het creëren van lo-fi content the way to go.

6 tips voor succesvolle lo-fi content

1. Zet iemand voor de camera

Een gezicht voor de camera zorgt ervoor dat het menselijk wordt. Je praat letterlijk met je doelgroep en dat creëert vertrouwen. Een onderzoek van Facebook en Instagram Reels advertenties laat zien dat advertenties met mensen een 25% hogere CTR opleverde dan advertenties zonder mensen (bron: Facebook business). Ook onderzoek van TikTok laat zien dat elementen die native voelen op het platform zorgen voor een langere kijktijd van video’s, zoals echte mensen (+9%) en het remixen van een TikTok trend (+14%), zie hiervoor tip 6 (bron: TikTok business).

2. Werk samen met creators

They know! Je geeft creators een creatieve vrijbrief om op hun eigen manier content te maken die past bij hun levensstijl en de laatste trends, gekoppeld aan jouw merk. Lo-fi content of user generated content is imperfect en authentiek. Daarnaast laat je hiermee verschillende gezichten zien die je koppelt aan je merk, waarmee je geloofwaardigheid groeit. 

3. Wees je authentieke zelf

Voor grote merken die gewend zijn om hi-fi content te maken, is het maken van lo-fi content een stap uit de comfortzone. Start dan met het maken van behind-the-scenes shots tijdens een productie shoot. En stop er niet te veel effort in, ga geen lange scripts schrijven of vele versies maken, maar houd het voor jezelf laagdrempelig en go with the flow!

4. Gebruik je mobiele telefoon

Je telefoon volstaat! En kleine foutjes in belichting bijvoorbeeld zijn niet zo erg, het hoeft niet super gelikt te zijn. Bovendien handig, want het monteren van een video is op je mobiel met apps als CapCut heel gemakkelijk geworden.

5. Experimenteer erop los!

Test verschillende concepten, varieer in de lengte van je video’s, werk samen met verschillende creators. Na verloop van tijd verzamel je de learnings en analyseer je wat de meest succesvolle video’s zijn en wat aanslaat bij jouw doelgroep. En onthoud: niet iedere video kan succesvol zijn!

6. Speel in op trends

Door het gemak en de snelheid waarmee je lo-fi content kunt maken, is het ook mogelijk om in te spelen op de nieuwste trends. Bepaal per trend (dit kunnen ook trending TikTok stickers of templates zijn) of het voor jouw merk geschikt is om er iets mee te doen. Spar hier bijvoorbeeld over met creators en experimenteer met een leuke video. Voor hetzelfde geldt lift je succesvol mee op een trend en ga je viral!

Kan hi-fi content nog wel?

Lo-fi content maakt nu een grote impact op de contentstrategie. Hiermee is niet gezegd dat hi-fi content geen waarde meer heeft. De ultieme, perfecte grid op Instagram is echt nog niet van de baan. Hi-fi content is nog steeds van waarde voor bijvoorbeeld content op je website. Daarnaast is het ook belangrijk voor bepaalde merken, zoals luxe merken of merken met grote productiebudgetten die videocontent willen voor meerdere marketingkanalen. Lo-fi en hi-fi content zijn twee verschillende smaken. Het is belangrijk om als merk hierin een goede balans te vinden, passend bij het platform en de doelstelling. 

Lo-fi content zal voorlopig een aanhoudende trend blijven. Dus pak je telefoon en ga aan de slag! 😉 

Meer weten over de creatie van lo-fi content en/of de inzet van creators? Bekijk eens onze website van TikTok agency TikTikBoom en neem contact met ons op!