Influencers versus Content Creators

Het gebruik van social media kanalen voor 2023 is weer wat gewijzigd ten opzichte van het laatste jaar. De kanalen TikTok en Instagram zijn de grootste groeiers en Facebook de grootste verliezer. Het dagelijkse gebruik van de kanalen Instagram, TikTok en Snapchat groeit steeds meer. (Newcom, 2023) Dit zijn precies de kanalen waar veel content creators en influencers op aanwezig zijn. 

Als merk wil je opvallen op social media met échte en authentieke content. Je merk verbinden aan een persoon en daardoor invloed uitoefenen binnen hun community. Influencers brengen het merk tot leven en realiseren engagement binnen hun community met jouw merk. Een perfecte marketingstrategie! Naast influencers, kun je als merk ook gebruik maken van content creators. Tussen deze twee begrippen ontstaan vaak verwarring.  De misvatting is dat velen denken dat influencers en content creators hetzelfde doeleinden hebben. Dit gaan we ophelderen.

Influencers

Een influencer deelt vaak zijn of haar leven op verschillende kanalen, zoals TikTok, Instagram en YouTube. Het doel is dat zij een community opbouwen en engagement vergroten met hun volgers. Een influencers bouwt voornamelijk aan hun persoonlijke brand en online reputatie gefocust op een specifieke branche. Het aantal volgers van een influencer kan heel erg verschillen, er zijn al nano-influencers vanaf 1.000 volgers. 

Het doel van influencers is voornamelijk inspireren. Ze zijn ook content creators, maar minder gericht op kwaliteit. Het doel van influencer content is voornamelijk het wekken van interesse en het opbouwen van engagement binnen hun community. Ze hebben echt invloed op hun volgers en de keuzes die zij maken. De volgers zijn meer geïnteresseerd in het persoonlijke brand van de influencer en niet zozeer op de creativiteit van de content. Ze vinden het leven van de influencers zo interessant dat ze zo ook interesse krijgen in bijvoorbeeld producten die een influencer gebruikt. Daarnaast betaal je als merk vaak voor het bereik of de weergaven die een influencer kan realiseren met zijn/haar community.

Content creators

Creators zijn personen die content maken voor bepaalde kanalen. Zij maken content van branches of niches waar ze een passie voor hebben en dus expert in zijn. De content is vaak professioneel en van hoge kwaliteit. Dat is waar content creators om bekend zijn. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit foto’s, video’s of teksten. Zij hebben een passie voor het maken van content waarin ze geïnteresseerd zijn en focussen zich niet op het direct opbouwen van een community of het verkrijgen van meer volgers. Dat betekent niet dat zij niet veel volgers kunnen hebben. Omdat het doel is om hoogwaardige content te creëren, kan het ook zijn dat veel personen deze creator volgen. Alleen is dat niet hun voornaamste doel. Je bent als gebruiker dus echt fan van de content en niet direct van de persoon zelf of de hoeveelheid volgers. Content creators kunnen daarom ook ingezet worden om alleen maar content te creëren voor merken zonder dat er gebruik wordt gemaakt van de creators’ community en het bereik dat je daarmee hebt. 

Wanneer kies je wat

Influencers zet je voornamelijk in als je directe doel is om brand awareness te realiseren binnen de community van de influencer. De influencer content wordt vaak gezien als betrouwbaar en zorgt ervoor dat iemand sneller overgaat tot een aankoop van een product wat door de influencer wordt promoot. Daarnaast kun je meer volgers voor je merk krijgen doordat je gebruik maakt van de influencers’ community. Ook zijn er influencers binnen bepaalde niches die voor je merk interessant kunnen zijn. Als je de perfecte match kan maken, is dit erg positief voor je brand building. Het nadeel is dat de content niet altijd van hoogwaardige kwaliteit is en dat je goed moet controleren of de community oprecht is en ook echt engaged met de influencer. 

Content creators gebruik je voornamelijk voor hun creatieve en kwalitatieve manier van content maken voor je merk. Denk hierbij aan hoogwaardige fotografie of toffe video’s van je brand. Content creators zijn vaak getalenteerd en zorgen voor hoogwaardige content. Ook is het uitbesteden van content aan een creator vaak een goedkope en tijdbesparende oplossing. Het nadeel aan samenwerken met een creator is dat je niet vaak kunt profiteren op hun community base. 

The bottom line is dat influencers streven naar het profileren van hun personal brand en content creators vooral creatieve content willen maken. 

Best of both worlds

Content creators en influencers hebben vaak overlap met elkaar. Een influencer heeft een grote community en kán hoogwaardige content maken. Een content creator kan, door de mooie content, een grote volgersbase hebben opgebouwd. Wil je graag een samenwerking aangaan met een creator of influencer? Dan is het erg belangrijk dat je alle afwegingen goed maakt en kiest wat er past bij je merk, behoefte en doelstellingen. Binnen WeConnect hebben we veel ervaring met zowel influencermarketing als de samenwerking met content creators.

Neem gerust contact met ons op en wij helpen je met de opzet, uitvoering en evaluatie in de samenwerking.