Artificial Intelligence (AI) is in 2024 niet meer weg te denken. Het heeft zich geïntegreerd in diverse bedrijfstakken, zoals marketing, copywriting, ontwikkeling en design. Bij WeConnect begrijpen we hoe belangrijk het is om bij te blijven met de nieuwste trends en technologieën, daarom verkennen we volop de mogelijkheden van AI.
Op dit moment ondersteunt AI ons vooral om onze dagelijkse taken sneller en efficiënter uit te voeren. Collega’s maken gebruik van ChatGPT om teksten te schrijven en van Adobe Firefly voor design. Naast het takenpakket verlichten, kan AI ons ook ondersteunen in alle fases van een creatieve campagne. Van het bedenken en pitchen tot aan het opzetten. Deze blog richt zich op hoe tools zoals ChatGPT en Generative AI (GenAI) zoals Midjourney en Dall-E hierbij van waarde kunnen zijn.
Hoe kan ChatGPT je ondersteunen in het ontwikkelen van een campagne?
ChatGPT kan je op verschillende manieren inzetten, hieronder een paar voorbeelden:
- Inspiratie voor website teksten, onderwerpregels, titels, copies etc.
- (Voor)onderzoek doen naar de doelgroep, markt en concurrenten.
- Als sparringspartner om te brainstormen voor toffe campagne concepten
- Het bedenken van een pakkende tagline/slogan voor de campagne
- Het maken van content kalenders voor social content
- Een design briefing maken voor campagne uitingen
- Een prompt schrijven die je weer kunt gebruiken voor Midjourney
- Opzet maken van slides en inhoud van een presentatie/pitch
Je kunt nog veel meer mogelijkheden bedenken waarbij je ChatGPT zou kunnen inzetten. Je kunt inspiratie opdoen en een eerste opzet maken die je samen met je team weer verder kunt verfijnen en ontwikkelen. Het geeft fijne handvatten om tot een origineel concept te komen en is een helpende hand every step of the way.
Het is echter cruciaal om altijd te factchecken en niet te denken dat de tool alles uit handen neemt. Het is vooral een nuttig hulpmiddel waarmee je veel tijd en energie bespaart en het dient als een veelzijdige assistent.
Hoe kan je generative AI inzetten voor het visualiseren van je campagne ideeën?
Nadat je met hulp van ChatGPT een sterk concept hebt neergezet is het nu tijd om deze om te zetten in een keyvisual en verschillende media uitingen. Waar je normaal gesproken samenwerkt met een designer om dit te visualiseren, kunnen GenAI tools hier van pas komen.
De tools zijn vooral handig in het salesproces om al in een vroeg stadium meerdere campagne ideeën te genereren met minimale inspanning. Als je meerdere concepten wilt presenteren aan de klant maar je niet veel tijd kan besteden aan design is dit een goede oplossing. Zo heb je met weinig moeite toch een visuele vertolking van je campagne. We zijn van mening dat dit heel waardevol is voor een pitch waarbij je een klant nog moet overhalen. Dan kan bij een visuele uiting van je idee net die extra stap zijn.
Hierbij is de prompt voor Midjourney natuurlijk heel belangrijk en kan ChatGPT je ook hier bij helpen. Als je ChatGPT gaat gebruiken om een prompt te schrijven voor Midjourney is het een aanrader om het een rol te geven. In dit geval is dat creative of art director. Hierbij maken wij gebruik van het RFT model.
Tegenwoordig kan je ChatGPT ook Custom Instructions meegeven. Dit doe je linksonder door op je profiel te klikken. Hier kun je de rol beschrijven en de manier hoe ChatGPT moet beantwoorden qua formaliteit en structuur. Zo kan je dit model beter toepassen en de beste resultaten halen uit je prompt.
Een prompt voor ChatGPT zou er zo uit kunnen zien:
“Je bent een [rol]. Het leidende inzicht voor deze campagne is [inzicht], de doelgroep is [doelgroep] en de doelstelling van de campagne is [doelstelling]. Schrijf een prompt voor Midjourney / Schrijf een Instagram copy van maximaal 100 karakters / Bedenk 3 taglines voor de social media campagne / Schrijf een onderwerpregel voor een nieuwsbrief etc”
Testen met Generative AI tools
Tijdens een interne AI workshop met het feestdagen thema hebben we de volgende drie generatieve AI tools getest: Midjourney, Dall-E en Blue Willow. Hierbij gebruikten we ChatGPT voor het onderzoek, bepalen van de doelgroep, brainstormen en schrijven van de copy. Vervolgens gebruikten we de GenAI tools om een Instagram post te creëren.
We gingen aan de slag met het thee- en koffiemerk Simon Lévelt en gebruikten ChatGPT om onderzoek te doen naar de concurrenten en vroegen wat de mogelijke doelgroep zou kunnen zijn. Hij kwam met de suggestie cadeaukopers van 25-54 jaar met de focus op de millenials. We gaven ChatGPT de opdracht om de mogelijke uitdagingen van de doelgroep op te sommen en om 3 suggesties te bedenken voor de tagline van de campagne.
We voerden deze inzichten in ChatGPT om een prompt te vormen voor Midjourney. De beelden waren uiteindelijk niet helemaal het resultaat wat we voor ogen hadden. Dus heeft een creative de prompt nog gefinetuned totdat we blij waren met de door Midjourney gegenereerde afbeeldingen. Voor de prompt voor GenAI is het van belang om zo gedetailleerd en descriptief mogelijk te werk te gaan. Denk aan de stijl, kleuren, pose, sfeer en compositie.
Dit is de prompt die we hebben gebruikt voor Midjourney:
“A photo of a young woman in her 20s, holding a teamug, wearing a thick jumper, relaxed and smiling, on the sofa in dark living room, blanket and pillows on the couch, candles on small side table, warm and soft colors, brown and red color palette, winter and Christmas atmosphere, candle light, blurred background with Christmas tree and lights, focal point on the face and hands, zoomed in on the upper body, premium and luxurious, HD quality photography”
Hieronder een paar van de uitingen die we hadden gegenereerd:
Meerdere variaties
Het eindresultaat
Wat is de conclusie van de test?
Bij alle 3 de design tools liepen we tegen wat technische problemen aan zoals vervormde handen, maar uiteindelijk waren we onder de indruk hoe snel en moeiteloos je een afbeelding kunt genereren.
Aan de hand van de gegenereerde afbeeldingen concludeerden we dat het verstandig is de uiteindelijke creatie aan professionals over te laten. De resultaten hadden wel veel weg van stock afbeeldingen. Alleen heb je wat meer creatieve vrijheid en controle over het resultaat omdat je de afbeelding nog kan upscalen en de prompt kunt aanpassen. Creatives zullen hier de rol van kwaliteit controle op zich moeten nemen.
Het is dus vooral een goed beginpunt om een eerste schets te maken en een sfeerimpressie te geven aan de klant. Je kunt de gegenereerde afbeeldingen ook goed gebruiken om een fotograaf of videograaf te briefen.
We hebben ook de 3 tools goed kunnen vergelijken en kwamen tot de conclusie dat Midjourney de meest bruikbare beelden creëert. Wat fijn is aan Midjourney is dat je ook de beelden kan upscalen en de prompts kan optimaliseren.
Dall-E heeft het nadeel dat je niet kunt doorborduren op een beeld, je moet constant nieuwe beelden genereren. Dall-E heeft ook wel veel moeite met foto’s genereren van mensen, je krijgt vaak vervormde gezichten en handen. Het grootste voordeel van Dall-E is dat het niet via Discord werkt en dat het tegenwoordig onderdeel is van ChatGPT 4.0 zonder extra kosten. Blue Willow kwam als minste uit de test, maar dat is ook wel te verwachten van de enige gratis tool.
Creativiteit + AI en niet Creativiteit vs. AI
We zijn van mening dat AI een inspiratiebron is om je creativiteit naar het volgende niveau te tillen. Als je op zoek bent naar een creatieve invalshoek voor een bestaande klant kan ChatGPT andere inzichten bieden. Als creative heb je soms last van een creative block en dan kan GenAI net dat stukje inspiratie bieden om je op weg te helpen. Als je een pitch moet voorbereiden voor een nieuw merk is het juist een heel fijn beginpunt waarop je verder kunt gaan om tot meerdere originele concepten te komen.
Bij WeConnect blijven we de ontwikkelingen in AI volgen en zoeken we constant naar manieren om het volledig te benutten. Benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen op het gebied van creatieve campagnes of AI? Neem dan gerust contact met ons op!