Influencers. Je kunt er anno 2020 eigenlijk niet meer omheen: deze vorm van online marketing is onmisbaar voor jouw merkstrategie. Niet alleen het bereik van een influencer is interessant, maar ook de hoge mate waarin ze verbonden zijn met hun volgers en de invloed die ze hierdoor kunnen uitoefenen binnen hun community. Als betalende partij heb je waarschijnlijk al snel voor ogen wat jij uit een influencer campagne wil halen: bereik, kliks of conversies met unieke content die binnen jouw merk past én jouw beoogde doelgroep aanspreekt. Verlies echter datgene wat influencer marketing zo interessant maakt niet uit het oog: je hebt als bureau of merk te maken met een echte creatieveling! 

Een goede match tussen merk en influencer is belangrijk om een authentieke samenwerking neer te zetten. Jij weet wat jij als merk belangrijk vindt, maar wat vindt een influencer belangrijk in een samenwerking met een opdrachtgever?

1. Authenticiteit en een connectie met het merk
Een gedeeld raakvlak met een influencer is belangrijk, maar andersom is een connectie met het merk voor een influencer net zo relevant. Een authentieke samenwerking zorgt voor de beste resultaten én bereikt de juiste doelgroep. Influencers zijn hier de expert: zij weten precies wie hun doelgroep is en in wat voor content ze geïnteresseerd zijn. Een samenwerking die geforceerd of te commercieel voelt voor hun kanaal zullen ze niet snel aangaan. Wanneer een merk niet goed bij de influencer past, zal dit voor de volgers van de influencer ook niet oprecht overkomen. Dat kan een negatieve invloed hebben op het beeld van het publiek over het merk. Kijk bij het kiezen van geschikte influencers dus verder dan alleen naar het bereik van een kanaal. De match tussen jouw merk en hun doelgroep is essentieel voor een authentieke campagne.

2. Duidelijke communicatie van verwachtingen
Voor een influencer is het belangrijk om te weten wat er van ze verwacht wordt. Zij kennen hun stijl en doelgroep het best, dus zorg dat de intentie en doelen van je campagne ook bij de influencers duidelijk zijn. Vraag niet alleen om een product of dienst aan te prijzen, maar neem in een briefing ook het doel mee, bijvoorbeeld branding, conversies of kliks. Laat ook weten op welke manier je jouw merk graag in gepresenteerd wil zien: wat is de doelgroep die je voor ogen hebt en wat voor content past daarbij? Geef een influencer ruimte om mee te denken!

3. Meedenken mag, maar niet te beperkend
Als je duidelijk bent geweest over de intenties van jouw campagne en de verwachtingen van de influencer, kan het handig zijn om suggesties te doen bij een influencer. Denk hierbij aan de content die je graag wil zien of de insteek van de tekst die ze erbij zullen plaatsen. Wees hierin niet te uitgebreid: het kan juist als beperkend worden ervaren als er teveel vereisten zijn waaraan moet worden voldaan. Een voorgeschreven copy of een foto/video die niet bij de stijl van de influencer past, zal niet als authentiek overkomen op volgers. Geef daarom voorbeelden van goede content en enkele hashtags, maar schrijf geen teksten voor of stuur geen foto’s die de influencers moeten gebruiken. Laat de influencer aan de slag gaan met de content in zijn/haar eigen stijl. Dit is tenslotte wat de influencer uniek maakt en onderscheidt van andere influencers.

4. Een redelijke tegenprestatie
Wat een influencer verwacht bij een samenwerking, verschilt per persoon. Zeker bij een goede match met een merk en een samenwerking waar een influencer enthousiast over is, kan het volstaan om een barter deal aan te gaan. Wees hierin realistisch: het gaat niet alleen om de content die een influencer voor jou gaat maken, maar je vergoedt ook het kwalitatieve bereik dat een influencer heeft dat aansluit op jouw doelgroep en de community die de influencer met zich meebrengt. Zorg dat de samenwerking ook voor de influencer de moeite waard is. Er is geen één vaste prijs die je voor een influencer betaalt, want ieder kanaal is uniek. Vergoedingen als ‘we bieden je een repost op onze pagina’ of ‘een kortingscode op de hele collectie’ kunnen als negatief worden ervaren. Vergeet daarnaast ook niet om na een campagne de influencer te bedanken voor de samenwerking en terug te blikken op hoe deze van beide kanten is ervaren.

De volgende keer dat je een influencer campagne opzet of een samenwerking aangaat, is het goed deze punten in je achterhoofd te houden. Sterke samenwerkingen kunnen influencers echt fan maken van jouw merk, en een enthousiaste influencer werkt een stuk aanstekelijker dan een post met platte reclame en staat meer open voor eventuele vervolg samenwerkingen. Een ideale samenwerking is geen contract, maar een goed gesprek tussen twee partijen. 

Weet je niet goed hoe het gesprek aan te gaan, welke influencers te kiezen, of hoe je influencer marketing effectief kunt inzetten voor jouw merk? Wij denken graag met je mee en zetten samen een campagne op die perfect aansluit bij jouw merk én past binnen jouw budget. Eerder voerden we al influencer campagnes uit voor merken als La Place, Kips, Napoleon, Kanzi en Simon Lévelt. Nieuwsgierig? Neem contact met ons op! 

Geschreven door: Vera Lubbers