Hoe kun je in deze tijd als fastmover meer conversies realiseren?

Er zijn verontrustende ontwikkelingen binnen de fast-moving consumer goods branche. De inflatie- en energiecrisis hebben ervoor gezorgd dat consumenten veel vaker private label kopen. Hierdoor is het omzetaandeel van A-merken fors gedaald, voor het eerst is dit aandeel gelijk aan dat van private label (bron: Distrifood, feb 2023). Dit geldt uiteraard niet voor alle merken. Sommigen weten hun positie vast te houden in de categorie en verliezen geen volume. 

Het prijsverschil tussen private label en merken wordt steeds groter en consumenten vinden dat steeds vaker niet te rechtvaardigen. De Consumentenbond geeft aan dat private label gemiddeld 50% goedkoper zijn dan A-merken (bron: Consumentenbond, okt 2022). Uit onderzoek van bureau MSI Consultants is gebleken dat consumenten niet van plan zijn terug te keren naar merkproducten als de financiële situatie het weer toelaat. In de jaarcijfers van de grote bedrijven zien we de verkochte volumes en de winst dalen (bron: Distrifood, mrt 2023).

Met het oog op deze ontwikkelingen moeten er creatieve oplossingen bedacht worden om consumenten jouw producten te laten kopen. Binnen de trend digitalisering van de FMCG branche zijn er twee oplossingen waar wij onze FMCG klanten mee helpen om meer conversies te genereren. 

Dit is in het licht van de ontwikkeling rondom de groei van online boodschappen doen. Door deze veranderende klantbehoefte wil je als merk prominenter aanwezig zijn in de digitale journey van jouw klanten. Dankzij een CTA button op je website die direct de producten in het winkelmandje stopt van je favoriete supermarkt en Sponsored Products via retailers krijg je als merk meer grip op je klant en zijn of haar koopgedrag. 

Stimuleren van online conversies

In samenwerking met Food Influencers United hebben we voor CêlaVíta de website zo ingericht dat er vanuit de receptenpagina’s direct een aankoop gedaan kan worden bij de online supermarkt naar voorkeur. En is er een preferred partnership met 20 aangesloten foodbloggers met een groot bereik. Met deze twee oplossingen boosten we zichtbaarheid, conversie en online omzet. 

Conversie op eigen receptpagina’s

De doelgroep van CêlaVíta inspireren we dagelijks met gemakkelijke aardappelrecepten via onze online kanalen. We willen graag dat de investering van ons marketingbudget in het realiseren van verkeer naar de website en engagement ook resulteert in conversies. Met de tooling hebben we nu de mogelijkheid dat consumenten vanuit de receptpagina eenvoudig kunnen klikken op de supermarkt bestel knop. Daarmee maken we de recept pagina’s direct converteerbaar!

Conversie via foodblogs

Consumenten zoeken kookinspiratie vaak online via onder andere foodblogs. CêlaVíta is preferred partner bij 20 foodbloggers. Als er een match is met een recept en een product van CêlaVíta, staat het product bovenaan in de ingrediëntenlijst en met één klik op de knop belandt dit in het winkelmandje van de supermarkt naar voorkeur.

Resultaten

Via het dashboard van Food Influencers United heb je realtime inzicht in de resultaten van de ‘recipe to basket’ en ‘preferred partner’ tooling. Van pageviews tot hoeveel mandjes zijn er gevuld en bij welke supermarkt. Via het preferred partnership krijg je ook inzicht om welke producten het gaat. 

We zijn met CêlaVíta recentelijk begonnen, dus we zijn de data nog aan het opbouwen. De eerste resultaten zijn zeer positief, een mooi conversiepercentage. Om het goed te kunnen doormeten gaan we over 2 maanden de resultaten die vanuit de retailer gedeeld worden naast dit dashboard leggen.

Sponsored Products via retailers

Met Sponsored Products kun je topposities krijgen binnen de zoekresultaten op (in geval van AHMS) albertheijn.nl en in de appHiermee kun je je concurrenten voor zijn doordat je op positie 2, 4 of 6 staat. Maar je kunt ook een nieuw product laten opvallen of hardlopers onder de aandacht brengen. Realtime kijken we mee naar het effect van de campagnes op het aantal online conversies. We optimaliseren de campagnes op zoekwoorden, categorieën en producten. Dit wordt op basis van Return On Ad Spend (ROAS), hoeveel krijg je terug voor iedere euro die je erin stopt, beoordeeld.

Voor CêlaVíta zijn we met de start van Sponsored Products begonnen met een pilot en draaien we nu met succes always-on campagnes. De doelstellingen van CêlaVíta zijn hierin leidend. Op basis hiervan gaan wij aan de slag met de juiste campagne strategie en stellen we KPI’s op ROAS op. Dankzij de inzet van Sponsored Products zorgen we ervoor dat CêlaVíta op de juiste plek (bottum funnel) en op het meest relevante moment (wanneer consumenten zoeken naar bijvoorbeeld ‘aardappel’) zichtbaar zijn en hebben we invloed op online conversies.

Lees meer hier meer over Sponsored Products en onze aanpak.