Directe impact op jouw verkopen met Sponsored Products

Wil jij als fastmover direct de impact van je marketingbudget terugzien in verkopen? En dankzij kwalitatieve data en inzichten meer grip hebben op je klant en zijn of haar koopgedrag? Dan kan de inzet van Sponsored Products niet langer ontbreken in jouw marketing strategie. In dit artikel vertellen we je hoe we dat doen.

Waarbij de bekende webwinkels zoals Bol.com en Amazon al langer gebruik maken van Sponsored Products, hebben in de corona tijd ook de online supermarkten hun intrede gedaan. Waar eerder veel consumenten hun boodschappen in de winkel deden, steeg het online boodschappen doen met 58% (KiM, 2022). Een goed moment om Sponsored Products te introduceren in de FMCG branche, waarbij Albert Heijn de pionier is en Jumbo in april 2023 zal volgen.

Wat is Sponsored Products?

Sponsored Products geeft de mogelijkheid om betaald topposities te claimen binnen de zoekresultaten op albertheijn.nl en in de app (in geval van AHMS)Zo kan je een nieuw product op laten vallen, de hardlopers onder de aandacht brengen of above the fold domineren met jouw product. Jouw producten springen er dan uit wanneer een klant een zoekopdracht heeft gestart naar een vergelijkbaar product. Dat betekent dat jij zichtbaar bent op de juiste plek, op het meest relevante moment en we de directe conversies kunnen verhogen.

Adverteren is hierbij mogelijk in de categorieën en op de zoekwoorden die op jouw producten van toepassing zijn. Je product zal in dat geval altijd als ‘advertentie’ zichtbaar zijn, waarbij je betaald per klik. Zo kan jij above the fold de tweede, vierde en/ of zesde plaats claimen met jouw producten.  

Aanpak

We stellen een strategisch plan voor die in lijn zijn met jouw doelstellingen. Wil je simpelweg meer conversies realiseren ongeacht het product of wil je een nieuw product onder de aandacht brengen en goed laten roteren? Wij luisteren naar jouw wensen en geven advies hoe wij Sponsored Products voor jouw merk zo effectief mogelijk kunnen inzetten. Voordat we starten stellen we ROAS KPI’s op, zodat het duidelijk is waar we op gaan sturen. 

We hanteren een gesegmenteerde aanpak waarin we targeting op basis van zoekintentie scheiden in 3 campagnes:

  • Categorie: Targeting op brede en algemene termen, gericht op categorie niveau.
  • Branded: Targeting op zoekopdrachten rondom de merknaam (en spelfouten). Op die manier kan je naast de bestsellers van het merk de nieuwe producten beter onder de aandacht brengen.Je kan helaas niet meeliften op concurrenten.
  • Specifiek: Targeting gericht op de meest relevante zoekwoorden. Dit is gericht op de hoogst mogelijke overeenkomst met als doel het product te promoten.

Zodra de campagne live staat begint het optimalisatie proces. AHMS biedt een self service platform aan, waarin wij de juiste optimalisaties kunnen doen die van invloed zijn op de vertoningen en daarbij de conversies van jouw producten. Op basis van de real time data kunnen wij de campagnes continu optimaliseren. Zoekwoorden, categorieën en producten worden op basis van ROAS beoordeeld en vanuit hier worden keuzes voor optimalisatie toegepast.

Hoe maken we het verschil?

Door te testen, experimenteren & analyseren. Niet alleen focussen we ons op wat het beste loopt, maar ook richten we ons op producten die wellicht beter kunnen lopen wanneer ze de juiste aandacht hebben gekregen. Zo kunnen we de totale afzet laten groeien. 

De samenhang van campagnes buiten Sponsored Products is daarbij ook van groot belang. We denken niet alleen bottom funnel met Sponsored Products, maar we hanteren een full funnel marketing aanpak. Daarmee begeleiden we jouw doelgroep langs iedere fase in de funnel.  

We hebben intensief contact met retailers en vaste contactpersonen. Met deze ervaring kunnen wij het onderscheid maken, doordat we heel scherp zijn op voorstellen, analyses, uitlevering en resultaten. Als expert van Sponsored Products hebben we prachtige resultaten behaald voor onze klanten. Ben je geïnteresseerd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.