Een geslaagde Jumbo wervingscampagne

Maxime Lammerts

Maxime Lammerts

Maar liefst een stijging van 13% in de behaalde sollicitaties!

Word Pranker!

Bij Jumbo gebeurt het! Maar wat dan? Nou, lol maken met je collega’s. Dat is uit onderzoek en gesprekken met de doelgroep gebleken. Naast het vakkenvullen, is er dus ook veel ruimte om te lachen met je collega’s op de werkvloer. De sfeer maakt het werken bij een werkgever aantrekkelijk voor toekomstige collega’s. Daar heeft Jumbo met de Work Hard Prank Hard op ingespeeld. Hierin staat centraal dat je jouw collega’s bij Jumbo #achterdeschermen soms ook mag pranken, daarmee willen zij zich onderscheiden in de huidige arbeidsmarkt.

Campagne boodschap

Om nieuwe bijbaners voor Jumbo te werven, heeft Jumbo een nieuw campagne concept gelanceerd waarvan wij de online campagne hebben uitgevoerd. Binnen de campagne gingen we op zoek naar échte prankers. Prankers die beloond worden voor hun harde werk met geld, maar ook voor grappige content zorgen voor onze socials. De campagneboodschap is zo ingestoken dat het aantrekkelijk is voor jongeren om te solliciteren voor een bijbaan bij Jumbo. Dit is het onderscheidende concept in vergelijking met andere werkgevers.

Doelstellingen

Deze landelijke wervingscampagne had als doel om zoveel mogelijk nieuwe sollicitanten als bijbaner te werven in de supermarkten. De primaire doelstelling was daarom om zoveel mogelijk personen te laten solliciteren op de landingspagina die daarvoor was ingericht.

De secundaire doelstelling was om meer zichtbaarheid te realiseren voor het Employer Brand Jumbo met daarin het thema plezier centraal. Bij Jumbo gebeurt het!

Kanalen

Om zoveel mogelijk sollicitaties te realiseren is er een mediamix opgesteld. Hierin is het ook het onderdeel zichtbaarheid van het Employer Brand meegenomen. De volgende kanalen zijn ingezet.

Meta

Advertising via Meta levert vaak veel conversies op tegen lage kosten. In dit geval werd er geoptimaliseerd op de doelstelling conversies, ofwel het afronden van een sollicitatie. Hierin stond de campagneboodschap Work Hard Prank Hard centraal.

TikTok

Op dit platform is het nog mogelijk om te targeten op leeftijd. Daarnaast is TikTok een van de meest gebruikte online kanalen door jongeren. Omdat dit een landelijke campagne was, is TikTok een goed platform om de potentiële doelgroep aan te spreken. Ook hierop werd gestuurd op conversies. De CPM is op TikTok vaak erg voordelig, dat betekent dat dit kanaal ook flink bijdraagt aan de awareness rondom het Employer Brand, de secundaire doelstelling.

Snapchat

Ook Snapchat spreekt jongeren aan. Dit kanaal werd voornamelijk ingezet, omdat de kosten per weergaven hier lager zijn dan advertising op de andere social kanalen. Het doel van dit kanaal was voornamelijk zichtbaarheid van het Employer Brand.

Google

Via dit kanaal werd er ingezet op Responsive Display en YouTube ads. Beide kanalen zorgen voor veel weergaven voor het Employer Brand. Daarnaast dragen deze kanalen sterk bij aan de conversie-attributie, wat betekent dat personen, na het zien van onze uitingen, solliciteren via andere kanalen.

Campagne uitingen

Door een online mediamix te gebruiken, heeft de campagne geresulteerd in bijna 20 miljoen weergaven en 85.000 kliks naar de campagne landingspagina

Optimalisaties

De campagne is voortdurend gemonitord. Tijdens het verloop van de campagne is er gestuurd op conversies en weergaven. Ook is er retargeting toegevoegd  om het conversiedoel te optimaliseren.. De retargeting is opgezet aan de hand van websitebezoekers van de landingspagina m.b.t. bijbanen en retargeting van de campagne content. Dit heeft gezorgd voor een stijging van ongeveer 19% van de sollicitanten.

Campagneresultaten

De online campagne heeft geresulteerd in een stijging van maar liefst 13% behaalde sollicitanten. Dat is bijna Jumbo een stijging van honderden sollicitaties! Facebook en Instagram hebben de meeste directe conversies (sollicitaties) opgeleverd. Opvallend binnen deze campagne is dat YouTube ook voor veel directe conversies heeft gezorgd. Dat komt voornamelijk door het concept van de prank campagne. De doelgroep gebruikt dit soort woorden (prank, pranker) vaak in de zoektermen van YouTube, waardoor ze op deze campagne uitkwamen. Het is erg uitzonderlijk dat een YouTube campagne resulteert in veel sollicitaties in plaats van alleen weergaven en zo bijdraagt aan een directe stijging van de conversies. De overige kanalen hebben zowel bijgedragen aan sollicitaties als aan weergaven.

Door een online mediamix te gebruiken, heeft de campagne geresulteerd in bijna 20 miljoen weergaven en 85.000 kliks naar de campagne landingspagina. De campagne heeft dus flink bijgedragen aan een flinke stijging van het aantal sollicitaties, maar de campagne heeft ook veel awareness gerealiseerd voor het Employer Brand Jumbo.

Conclusie en Learnings

Het was binnen de Prank campagne erg waardevol om in te spelen op een thema wat voor jongeren interessant is. Dit zien we meteen terug in de YouTube resultaten, die daardoor in een hoger aantal conversies resulteerde dan in eerdere bijbaan campagnes. 

De Prank campagne heeft mooie resultaten opgeleverd voor onze klant Jumbo. Samen met hen hebben we veel nieuwe collega’s ofwel prankers geworven, maar daarnaast hebben we het Employer Brand ook weer mooi op de kaart gezet. WeProud!