Het creëren van bekendheid voor de Hallo Jumbo Dag

Maxime Lammerts

Maxime Lammerts

Potentiële kandidaten enthousiasmeren om deze dag te bezoeken en een mogelijke carrière bij Jumbo te overwegen

Krapte op de arbeidsmarkt, een groot probleem voor veel werkgevers. Om een kijkje in de keuken te geven, organiseerde Jumbo afgelopen 15 september de Hallo Jumbo Dag. Dit was een landelijke open dag binnen alle Jumbo vestigingen om Jumbo te presenteren als werkgever. Zo kon iedereen binnenlopen en zelf ervaren wat de mogelijke banen en werkzaamheden zijn binnen Jumbo. Ook personen die nog niet wisten welke banen er bij hen pasten, werden deze dag op weg geholpen door eventuele toekomstige collega’s. 

Het doel van deze banendag was om potentiële kandidaten op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met het werken bij Jumbo. Tevens konden zij tijdens de Hallo Jumbo Dag direct solliciteren. Daarnaast was het doel ook om alle openstaande vacatures van de verschillende banen bij Jumbo extra onder de aandacht te brengen.

Doelstelling

Primaire doelstelling: bekendheid creëren rondom de Hallo Jumbo Dag en potentiële kandidaten enthousiasmeren om deze dag te bezoeken en een mogelijke carrière bij Jumbo te overwegen. 

Secundaire doelstelling: potentiële werknemers te redirecten naar de landingspagina of zich in te schrijven voor de lead ad campagne. 

Uitdaging

Het werven van sollicitanten voor Jumbo is een dagelijkse en bekende uitdaging voor ons door de hoeveelheid concurrentie. Dit vraagstuk was alleen anders, namelijk het genereren van awareness rondom de Hallo Jumbo Dag én het realiseren van traffic naar de landingspagina waar meer informatie over deze dag te vinden was. Doelstellingen die wij niet dagelijks gebruiken voor deze recruitment klant. Een nieuwe uitdaging dus! 

Naast de andere doelstellingen die werden ingezet, was er nog een nieuw doel: het inschrijven voor de Hallo Jumbo Dag middels een lead ad campagne. Voor recruitment klanten hebben we vorm lead generatie nog niet vaak toegepast. Hiermee hebben we dus nieuwe inzichten gekregen. 

Kanalenmix

Om de doelstellingen te behalen voor de Hallo Jumbo Dag is er een mix van kanalen ingezet om beide doelen te dienen. Daarnaast is er ook een pilot ingezet om te werken met lead advertenties. Hierin kunnen personen die klikken op onze advertentie aangeven dat zij een Jumbo vestiging gaan bezoeken. 

Deze campagne was dus opgebouwd uit meerdere doelstellingen, met als voornaamste doelstelling het creëren van awareness, gevolgd door het genereren van traffic en het verzamelen van leads voor de Hallo Jumbo Dag. 

A/B test resultaten

Tijdens de campagne is er een A/B test op Facebook/Instagram uitgevoerd om te onderzoeken welke content meer traffic genereert: een carrousel versus een motion. Daarin is te zien dat de motion een goedkopere CPC heeft opgeleverd met een significant resultaat. Dat betekent dat er binnen een volgende campagne eerder een motion ingezet wordt dan een carrousel. Ook een belangrijke learning voor een toekomstige campagne binnen recruitment marketing.

Campagneresultaten

De gehele campagne heeft geresulteerd in maar liefst 28,3 miljoen weergaven! Dat is echt een heel erg hoog aantal. De cijfers vanuit Google Analytics laten een stijging zien van 361% van de website sessies vanuit de campagne versus het organische verkeer. Dat betekent dat de landingspagina druk bezocht is tijdens de campagneperiode. Deze pagina diende vooral een informatief doel, maar personen konden zich ook aanmelden. Dit was geen vereiste. Er kan zeker geconcludeerd worden dat de awareness én traffic fase succesvol zijn geweest en de Hallo Jumbo Dag niet onbekend is gebleven onder de target groep. 

Ook is er 72,5k keer geklikt op alle advertenties. In vergelijking met onze andere campagnes was de CPC maar liefst 71,8% goedkoper op Facebook/Instagram en bijna 30% goedkoper op TikTok. 

De lead ad campagne, waarin personen zich direct konden inschrijven, telde 253 directe inschrijvingen/leads. Hierin waren de kosten vanuit Facebook/Instagram 43% goedkoper dan de leads vanuit TikTok. Een belangrijke learning voor een volgende leadcampagne!

Ondanks dat het doel van onze campagnes niet was om nieuwe personeelsleden te werven, zijn er bijna 100 directe sollicitaties uitgevoerd na het zien van onze campagne zonder een bezoek aan de Hallo Jumbo Dag. Dat betekent dat de campagneboodschap en het uiteindelijk doel van Jumbo als werkgever goed is overgekomen. Daarnaast is het ook een indicatie van de sterkte van Jumbo als werkgeversmerk.

Door de campagnes is het verkeer naar de landingspagina met maar liefst 361% gestegen

Conclusie

De Hallo Jumbo Dag was een groot succes, mede door onze online campagne. De campagne heeft erg veel awareness en traffic naar de website opgeleverd. Door de campagnes is het verkeer naar de landingspagina met maar liefst 361% gestegen. Ook hebben we directe kandidaten weten te werven. Er zijn maar liefst 2.000 extra sollicitanten geworven dan gemiddeld in 2 weken tijd. Een super resultaat!