Meet the AI Influencer: Wat zijn de voor- en nadelen

Luc Spannemaker en Elif Askin

Meet Merel Aikema en Pedro Aires. Twee influencers met een heel ander leven. Merel is een 23 jarige fitgirl uit Rotterdam en studeert diëtetiek aan de HvA. Ze maakt vooral lifestyle en fitness content. Merel is intelligent en optimistisch en heeft veel passie voor sporten en gezond eten. Pedro is een 29 jarige influencer van Spaanse afkomst die in Amsterdam woont. Hij focust zich vooral op lifestyle en travel content. Hij is zelfverzekerd en avontuurlijk, verdient de kost als content creator, houdt van reizen en woont samen met vriendin Maia. Hieronder kun je hun profiel zien. Voor de oplettende lezer valt het zeer waarschijnlijk op dat deze twee personen in werkelijkheid helemaal niet bestaan. Deze twee influencers hebben wij gemaakt door middel van AI. AI ontwikkelt zich razendsnel en zo ook het genereren van afbeeldingen door middel van AI.

Het creëren van een AI influencer

Een trend binnen AI zijn influencers die AI gegenereerd zijn. Een voorbeeld hiervan is Aitana Lopez. Deze influencer is 100% AI gegenereerd en heeft meer dan 300.000 volgers op Instagram. Ook op social media kanalen is AI dus steeds belangrijker aan het worden. Binnen WeConnect zijn we volledig op de hoogte van alle trends binnen AI en passen deze ook toe. Het maken van deze influencers is een voorbeeld van de mogelijkheden die AI biedt. Je kan zelf een AI influencer maken door middel van de volgende stappen:

1. Bedenk het doel en welk publiek je wilt bereiken. Als je doelgroep sporters is, kun je ervoor kiezen om een fitness influencer te creëren die veel deelt rondom sport

2. Bepaal de eigenschappen en een verhaal van je influencer. Hoe ziet je influencer eruit, hoe oud is hij/zij etc. Bedenk hierbij een verhaal en een beeld dat goed bij de doelgroep past die je wilt bereiken. Hierbij kun je ChatGPT ook gebruiken.

3.Gebruik Generative AI om de beelden te maken van jouw influencer. Er zijn hier meerdere tools voor die daarin gespecialiseerd zijn. Probeer hiervoor meerdere prompts om de afbeeldingen van de beste kwaliteit te voorzien. In de tool waarin wij gewerkt hebben kun je een positieve prompt en een negatieve prompt invoeren voor wat je graag in de afbeelding terug wilt zien en wat niet. Voor de afbeelding van Pedro in de sportschool hebben we deze prompts gebruikt: 

Positive prompt:  friendly, full body, in the gym, using gym equipment, grey shirt, sportswear, smiling

Negative prompt: arrogant, angry

4. Maak meerdere afbeeldingen om de feed van je influencer te vormen. Gebruik verschillende locaties in je prompt om afwisseling te creëren in je content. Wij hebben wel gemerkt dat AI de neiging heeft om altijd dezelfde soort foto’s te genereren, met bijvoorbeeld de influencer close-up in het midden en een geblurde achtergrond. Door bijvoorbeeld je prompt aan te passen met ‘full body’ kan je hier in meer variëren. Probeer wel dezelfde stijl te gebruiken in je afbeeldingen om een consistente en realistische feed te creëren.

5. Houd er rekening mee dat je duidelijk op het profiel van je influencer vermeldt dat de beelden gemaakt zijn met behulp van AI. Dit is heel belangrijk om duidelijk te vermelden dat een persoon niet bestaat om mogelijke verwarring te voorkomen.

6. Bedenk een leuke copy voor je post, gebruik the tone of voice van je influencer. Je kunt ChatGPT ook gebruiken ter inspiratie. Vergeet ook hierbij niet te vermelden dat de beelden gegenereerd zijn door middel van AI. Gebruik #poweredbyAI of gebruik de nieuwe Made by AI tag van Instagram. Het is belangrijk om hier transparant over te zijn. Blijf nieuwe content maken om je volgers te blijven voorzien van content. 

Wat zijn de voor- en nadelen van AI influencers?

Je kunt kosteneffectief gebruikmaken van AI influencers. Daarnaast zijn er wel een aantal ethische overwegingen waar je rekening mee moet houden wanneer je gebruik maakt van AI influencers. We zetten de voor en nadelen op een rijtje:

Voordelen

1. Kostenbesparing

Naast de ontwikkelingskosten zijn er geen kosten die je aan de influencer hoeft te betalen. Dit zal op de lange termijn kostenefficiënt zijn. Een gemiddelde influencer met 50k volgers vraagt ergens tussen de 500-1500 euro voor een post en bij een AI influencer heb je alleen de kosten van de techniek.

2. Beschikbaarheid

De AI influencers zijn 24/7 beschikbaar en kunnen wereldwijd ingezet worden. Daarnaast zal je nooit reiskosten hebben en kan je net zo makkelijk content maken vanuit New York als vanuit Rotterdam. Dit biedt veel mogelijkheden in creativiteit en variatie.

3. Consistentie

De influencers worden niet beïnvloed door persoonlijke emoties en omstandigheden. Hierdoor hebben ze een consistent imago.

4. Geen risico’s op schandalen

De reputatie van de influencers wordt geminimaliseerd doordat ze niet betrokken worden bij schandalen. Je hebt dit als bedrijf zelf in hand en bent niet afhankelijk van de influencer.

5. Snelheid van creatie en feedback

Je bent flexibel en effectief en niet afhankelijk van de agenda van een influencer. Bij een AI-influencer kan je gelijk creëren wat je precies voor ogen hebt. En als je niet tevreden bent met de content kan je makkelijk de foto aanpassen, in plaats van een shoot helemaal opnieuw doen.

6. Trendsetter

AI is momenteel een hot topic in onze samenleving en ook op social media. Als je een AI-influencer gebruikt straal je wel uit dat je modern en trendy bent en helemaal meegaat in de tijd. Aangezien het nog niet veel gedaan wordt door merken zou je misschien wel de eerste kunnen zijn in je niche, dit valt natuurlijk op en zal blijven hangen bij de consument.

Nadelen

1. Gebrek aan authenticiteit en betrokkenheid

Het is lastig om verbinding te maken met je publiek omdat de menselijke aanraking mist die je bij normale influencers wel hebt. Mensen volgen influencers juist voornamelijk voor de ervaringen en interactie. Je kunt met een AI-Influencer bijvoorbeeld niet live gaan op Instagram zoals echte influencers dat regelmatig doen om vragen te beantwoorden van hun volgers. Hierdoor mis je wat een influencer juist waardevol maakt en dat is engagement. Je kunt wel stories plaatsen op Instagram om meer interactie te krijgen met je doelgroep door middel van een poll of vraagsticker.

2. Ethische en transparantie kwesties

Het gebruik van AI-influencers roept vragen op over eerlijkheid en hoe consumenten worden beïnvloed. Het is heel belangrijk om te vermelden dat de beelden gemaakt zijn met AI. Hieronder gaan we hier nog dieper over in, aangezien dit wel als het grootste nadeel wordt gezien.

3. Creatieve beperkingen

AI-influencers zijn afhankelijk van hun makers voor content en interacties. De diversiteit in content wordt hierdoor beïnvloed. De huidige technologie voor AI influencers is (nog) niet in staat videomateriaal te produceren. Dit zal mogelijk in de komende jaren zich nog verder ontwikkelen en meer mogelijkheden bieden om bewegend beeldmateriaal te maken. Hiernaast zal een AI-influencer nooit zijn eigen draai kunnen geven aan een post of met je meedenken voor creatieve ideeën en ben je daarin ook beperkter in vergelijking met een echte influencer.

4. Beperkte kanalen en doelgroep

Met influencers wil je vooral de jongere doelgroepen aanspreken, zoals de Millennials en Gen Z. Op dit moment zijn shortform video’s het meest populaire type content. Hierdoor kan je de influencers niet inzetten op cruciale kanalen zoals TikTok, Instagram Reels en Youtube Shorts, waar de jongere doelgroep vooral actief is. Hierdoor kan je ook moeilijker inspelen op de huidige trends.

5. Technische beperkingen

Je bent volledig afhankelijk van AI in het maken van beelden. Wij zien nog steeds de welbekende GenAI fouten zoals te veel vingers. Daarnaast, als je een AI-influencer wilt gaan inzetten voor een samenwerking met bijvoorbeeld een kledingmerk komt er wel meer techniek bij kijken waarin je het product goed moet weergeven in het beeld. Hiervoor is nog extra techniek nodig wat gespecialiseerd is in 3D modellering.

6. Onrealistische standaarden

AI-influencers kunnen onrealistische standaarden bevorderen, wat negatieve effecten kan hebben op hun publiek. Momenteel is het trending om ongefilterde content te posten op Instagram. Influencers laten juist hun flaws zijn aan hun volgers, ze posten selfies zonder make-up en foto’s van hun lichaam met vetrollen etc. Een AI-influencer is natuurlijk perfect en zou vooral de jongere en kwetsbare doelgroep verkeerd kunnen beïnvloeden.

Ethische Overwegingen van AI-influencers

AI-influencers bieden veel voordelen op het gebied van kosten, efficiëntie en controle, maar je moet als bedrijf ook belangrijke overwegingen maken als het gaat om ethiek en vertrouwen. Een AI-influencer mist de menselijke ervaringen en emoties waar mensen zich mee kunnen identificeren. De authenticiteit is wat een influencer juist waardevol maakt en waarom mensen ‘ge-influenced’ worden om diegene te volgen. Met een AI-influencer weet je eigenlijk niet met wie je echt te maken hebt en hierdoor mis je de nodige transparantie. Daarnaast kunnen AI-influencers niet ter verantwoording worden geroepen voor hun acties of uitspraken. Wanneer je als bedrijf besluit om virtuele influencers in te zetten in plaats van echte influencers kan dit wantrouwen veroorzaken bij de consument. Veel mensen vinden AI eng aangezien ze niet begrijpen wat het precies allemaal kan en zullen dus alles in twijfel moeten trekken of het wel echt is. Social media is al een kanaal van onrealistische standaarden en filters en het gebruik van beelden die niet echt zijn kan leiden tot antipathie voor je merk. Je zou ook kunnen stellen dat de opkomst van AI-influencers de bestaansmiddelen van de menselijke influencers zou kunnen bedreigen en als bedrijf moet je goed afwegen of je hieraan wilt bijdragen.

Als je besluit om AI gegenereerde influencers in te zetten is het cruciaal om in de bio en copies altijd duidelijk te vermelden dat de beelden zijn gemaakt met AI. Als je dit niet doet, is dit niet alleen misleidend voor de consument, je kunt ook nog te maken krijgen met een forse boete van de Europese Commissie. Als bedrijf moet je al deze punten goed in acht nemen om ervoor te zorgen dat het inzetten van AI-influencers op een ethisch verantwoordelijke manier gebeurt en goed overwegen of de voordelen het waard zijn.

Meer weten over AI?

Binnen WeConnect houden we ons veel bezig met AI en zijn op de hoogte van alle trends. Wil je ook op de hoogte blijven van alle trends, schrijf je dan hier in voor onze AI nieuwsbrief en je wordt op de hoogte gehouden van alle trends binnen AI. Wil je direct sparren met een van onze specialisten over AI. Neem dan hieronder contact met ons op!