Foto van Eric van Helden

Eric van Helden

17-06-2024 | 4 minuten lezen

Testpanel met cashback
voor FMCG branche

Introductie

“Recordomzet voor huismerken, lopen verder uit op A-merken” (bron: Distrifood, feb 2024). Een uitdaging die iedere marketeer in de Fast Moving Consumer Goods bezighoudt. Consumenten kopen steeds vaker huismerken dan A-merken. Als fastmover kan het daarom uitdagend zijn om de rotatie op peil te houden.

Onze Testpanel met cashback biedt hier een oplossing voor. Met deze activatiecampagne bewandelt de consument de volledige customer journey; van awareness van je merk en producten tot engagement, naar conversie en trial van je product. Perfect als je een wens hebt voor directe rotatie en het bouwt ook geloofwaardige product awareness op.

Waarom kiezen voor een Testpanel met cashback?

De belangrijkste aanleidingen voor een Testpanel met cashback zijn:

 

  • De introductie van een NPD
  • Producttrial
  • Winkelrotatie verhogen van bestaande producten
  • Marktpenetratie verhogen
  • Kwalitatieve reviews en consumentengegevens verzamelen

Aanpak

Een Testpanel met cashback bestaat uit een aantal stappen:

  1. Doelgroep identificatie: hier willen we de activatie-doelgroep, afhankelijk van jouw merk en de doelstelling, zo scherp mogelijk krijgen om (advertising) waste te minimaliseren. Dit kan eventueel ondersteund worden met een onderzoek.
  2. Adverteren: voorafgaand aan het werven van deelnemers is het aan te raden om een awareness campagne te laten draaien. Zodat jouw merk, product of productlijn top-of-mind wordt onder de doelgroep en de activatie een full-funnel campagne wordt. Hierna begint het werven van deelnemers onder de doelgroep. Hierbij worden de kanalen en materialen zorgvuldig afgestemd op de doelgroep (vb. Facebook, Instagram, TikTok, influencers, nieuwsbrief). Uitingen zijn erop gemaakt om de aandacht van de doelgroep te grijpen en bevatten een duidelijke CTA, zodat de doelgroep in actie komt en zich gaat inschrijven.
  3. Inschrijffase: in een op maat gemaakt platform, in de look & feel van jouw merk, schrijven deelnemers zich in door NAW-gegevens en andere vragen in te vullen, zoals supermarktvoorkeur, koopgedrag en samenstelling van het huishouden. 
  4. Uitnodiging: uit de inschrijvingen worden de gewenste consumenten geselecteerd. Samen bepalen we op basis van onze selectiecriteria welke consumenten we willen uitnodigen voor het Testpanel. Zij ontvangen per mail een uitnodiging om het product gratis te testen.
  5. Aankoop, review & cashback: naar aanleiding van de uitnodigingsmail gaat de consument naar de winkel, test het product, en vult een review in over het product. De benchmark voor redemptie ligt tussen de 25%-35% (!). In de reviewfase kunnen vragen gesteld worden naar eigen invulling. Dit kan bijvoorbeeld gaan over het product (smaak, kwaliteit, verpakking, etc.), maar ook over de vindbaarheid, prijs of producten die consumenten nog in het assortiment missen. Na het invullen van de review kan de consument het aankoopbedrag terugvragen.

Resultaten

Naast dat een activatie op korte termijn leidt tot extra rotatie en trial heeft het ook op de lange termijn positieve effecten. Zo zien we dat nieuwe klanten een herhaalaankoop doen, tot 60% van de inschrijvers meldt zich aan voor de nieuwsbrief, en klantlijsten en reviews ingezet kunnen worden voor spot-on advertising campagnes en relevante content. 

Hieronder de belangrijkste resultaten van de Testpanel & cashback campagnes van Kips en Chicken Tonight;

Resultaten van Kips

34%

Redemptie

70%

Herhaalde aankoopbereidheid

7,9

Gemiddelde beoordeling van het product

45%

Schreef zich ook in voor de nieuwsbrief

3M

Weergaven

Resultaten van Chicken Tonight

36%

Redemptie

7,9

Gemiddelde beoordeling van het product

50%

Schreef zich ook in voor de nieuwsbrief

4M

Weergaven

Nieuwsgierig geworden en wil je weten wat wij voor jouw FMCG merk kunnen betekenen met een Testpanel & cashback? Neem dan contact met ons op!