Personaliseren voor Tuinmeubelland: dynamisch, net als het weer

Picture of Floris Vieveen

Floris Vieveen

Hoe we offlinedata hebben gecombineerd met onlinedata en zo een volledig klantbeeld is ontstaan

Je herkent het wel: De lente komt eraan, het wordt al wat warmer buiten, de dagen worden langer en de zon is steeds vaker te zien! Snel aan de slag om ervoor te zorgen dat de tuin ook gereed is wanneer het mooie weer daar is. Nog even een paar stoelen kopen of een nieuwe tuinset, alles voor de tuin is te vinden bij Tuinmeubelland. Met ondertussen 4 megastores in Nederland, is Tuinmeubelland offline én online aan het uitbreiden. Waar wel al werd gewerkt aan een online omgeving en het verzamelen van data, bleef in de tussentijd de grootste doelgroep toch offline actief.

Dit levert echter vragen op voor Tuinmeubelland, want hoe kunnen wij deze offline én online data combineren om zo meer conversies te krijgen? Hoe kunnen wij de data combineren om te personaliseren? Hoe krijgen wij inzicht in onze eigen klanten en hoe kunnen wij automatiseren om zo meer waarde te bieden voor de klant?

Wat vaak gebeurt, is dat bedrijven wel data hebben, maar het koppelen tussen online en offlinedata in praktijk uitgebreider en technischer is dan gedacht. De websitedata, klantdata, email data en offlinedata kunnen samen zorgen voor een geheel profiel die gebruikt kan worden in de targeting en in het personaliseren. Voordat dit aan bod komt, moet er worden gezorgd dat de data wordt samengevoegd. Belangrijk is hier dat de data zuiver blijft en er geen data verloren gaat.

Voor Tuinmeubelland is de offlinedata gecombineerd met de onlinedata. Door de data met elkaar te linken, moet er een volledig klantbeeld ontstaan die kan helpen bij het targeten van de doelgroepen. Dit doen wij in ons eigen Customer Data Platform Effective Profiles.

Effective Profiles

In Effective Profiles is een volledig klantbeeld zichtbaar. Hierdoor wordt het analyseren stukken makkelijker: de verschillen tussen online en offline worden inzichtelijk, het is zichtbaar welke kanalen de klant gebruikt, de hele Life Time Value wordt zichtbaar in plaats van alleen de laatste klik. De waarde van bijvoorbeeld een nieuwsbrief inschrijving kan nu goed worden doorberekend. We kunnen nu heel goed in kaart brengen waar iemand op welk moment naar op zoek is. Sterker nog, we kunnen deze behoefte nog voor zijn. Dit door een combinatie van eerder koopgedrag (vervanging), recent websitegedrag, kliks uit ads en zoekopdrachten i.c.m. wat vergelijkbare klanten voor gedrag tonen.

Toen in 2020 noodgedwongen de winkels moesten sluiten door de komst van het COVID-19 virus, werd de transitie van offline naar online versneld. Dit met het gevolg dat het klantgedrag veranderde, er meer data beschikbaar kwam wat leidde tot meer waardevolle insights voor Tuinmeubelland. We konden toen gemakkelijk voeding vinden voor personalisatie campagnes met de geïntegreerde personalisatie tool Smartweb.

Een personalisatie campagne is in een paar uurtjes opgezet zonder benodigd development. De insights worden per relevante doelgroep dagelijks uitgedraaid als voeding voor nieuwe campagnes. Een bedrijf kan zo erg flexibel zijn en personalisatie technieken en campagnes testen om uiteindelijk vast door te voeren op de website voor verhoogde conversieratio’s en/of bon bedragen.

Doelstellingen case

De doelstelling voor Tuinmeubelland is om klanten aan te sporen tot herhaalaankopen. De producten die Tuinmeubelland voornamelijk verkoopt zijn sets die lang meegaan. Hierdoor is het lastiger om met de klanten van Tuinmeubelland in contact te blijven en aan te sporen tot een tweede aankoop.

Doordat in Effective Profiles de insights zichtbaar zijn in het koopgedrag van de klant en wordt opgeslagen, wordt deze informatie gebruikt om de e-mail te triggeren en de dynamische content ook te kunnen vullen. Op basis van de aankopen is een automationflow opgezet die automatisch na de ingestelde tijden die relevant zijn voor het type product persoonlijke aanbevelingen naar de klant mailt, maar ook weergeeft in de feed op de website. We kunnen zo gemakkelijk op basis van eerdere aankopen in combinatie met cross sell data de juiste onderhoudstips geven met de juiste onderhoudsproducten, wanneer dit aan de orde is.

Deze personalisering heeft ervoor gezorgd dat het conversiepercentage 2,9% hoger ligt dan bij de niet-gepersonaliseerde webversie, de sessieduur was gemiddeld 5 keer zo lang en de pagina’s waren een stuk relevanter: een uitstappercentage die 4,5 keer lager was dan bij de niet gepersonaliseerde campagnes. Uiteindelijk is de gemiddelde bestelwaarde door de personalisatiecampagnes ook hoger met gemiddeld 11,8% door de persoonlijke en relevante aanbevelingen op basis van eerdere aankopen en het klikgedrag. Genoeg redenen om dit een geslaagde personalisering campagne te noemen. 

Impact decisions

Door deze personalisering en een beeld te krijgen van de klant, kan de klantreis ook beter in kaart worden gebracht. Door te weten in welke fase de klant zich bevindt en te kunnen targeten op de persoonlijk interessante producten, geeft dit ook meer insights over de ROI voor onlinecampagnes. De keuzes voor de targeting in de onlinecampagnes kan door de insights worden aangepast om zo effectiever om te kunnen gaan in de uitgaven aan onlineadvertenties. 

Impact engagement

Door de juiste producten weer te geven aan de klant en een persoonlijke ervaring aan te bieden op de website, leidt dit tot een hogere engagement. Meer bezoekers komen verder in de conversiefunnel en vinden de producten waar ze naar op zoek zijn. De geautomatiseerde meldingen over het onderhouden van de gekochte producten, wat wij zien als een stukje service, zorgt ervoor dat de klant een hogere engagement heeft en wij kunnen inspelen op de fase van de klantreis waar de klant zich in bevindt.

Door deze personalisering kan de klantreis ook beter in kaart worden gebracht

Hobbel in case

Een hobbel in de case waren de lange levertijden. Deze levertijden waren nog langer geworden door Coronacrisis. De klantreis na de aankoop is juist ook essentieel om de herhaalaankoop te stimuleren. Echter, er is niet altijd goed zicht in wanneer producten worden geleverd en wanneer de journey na ontvangst kan worden voortgezet. Door de productgroepen te segmenteren op basis van levertijden, kunnen we alsnog voorkomen klanten teleur te stellen met te vroege opvolgmails.

Impact case op organisatie

Door de dat gedreven mindset kan er meer worden gedacht vanuit de mogelijkheden en insights vanuit data. Dit kan leiden tot nieuwe insights en het verder automatiseren en personaliseren van campagnes en uitingen op de website. Dit leidt tot betere insights in de ROI en CLTV waardoor er meer sturing ontstaat voor de marketingbudgetten.  

Waarom is de case innovatief

De case is innovatief door de laagdrempeligheid en snelheid van implementatie. Een personalisatie campagne is in een paar uurtjes opgezet zonder benodigd development. De insights worden per relevante doelgroep dagelijks uitgedraaid als voeding voor nieuwe campagnes. Een bedrijf kan zo erg flexibel zijn en personalisatie technieken en campagnes testen om uiteindelijk vast door te voeren op de website voor verhoogde conversieratio’s en/of bonbedragen.

Ga voor al je tuinmeubelen en accessoires naar Tuinmeubelland.nl