Merkbekendheid vergroten met TikTok

Hannah Molleman

Hannah Molleman

Een campagne via content creators zorgt voor een 65,8% hogere engagement rate dan een campagne via de eigen pagina

Influencer marketing blijft in 2023 een belangrijke online trend. Mond-tot-mondreclame is een bewezen effectieve vorm van marketing. (Marketingtrends 2023, 2023) Mensen zijn sneller geneigd om een dienst af te nemen of een product te proberen wanneer zij worden geïnformeerd door iemand die zij kennen of vertrouwen. Dit is voor veel bedrijven een reden om samen te werken met influencers of content creators waarmee ze het volgende willen bereiken:

  1. Om merkbekendheid te vergroten
  2. Het opbouwen van vertrouwen en autoriteit
  3. Het bereiken van een doelgroep

Campagne doelstelling en concept

Voor onze klant Napoleon zijn wij de samenwerking aangegaan met verschillende content creators op TikTok. Het doel was om de merkbekendheid te vergroten en om een nieuwe jonge doelgroep te bereiken. We hebben bewust gekozen voor het kanaal TikTok, omdat deze vooral gebruikers in de leeftijd 20 t/m 24 jaar heeft.

De campagne die we hebben opgezet voor Napoleon staat in het teken van een ‘6 minute break’. De 6 minute break is gericht op een boost die je kunt gebruiken tijdens het studeren. Doelstelling van de campagne: meer zichtbaarheid van het merk onder jongeren vergroten om de merkbekendheid te verbeteren. Zodat zij voorkeur krijgen voor Napoleon snoep en deze verkiezen boven andere snoepmerken.

Kanaalkeuze

In het Nationale Social Media Onderzoek 2023 zijn verschillende conclusies getrokken die de gemaakte keuzes voor het kanaal TikTok onderbouwen.

In het onderzoek komt naar voren dat het platform TikTok weer is gestegen in het aantal gebruikers ten opzichte van het jaar ervoor, het gaat om een percentage van 34%.

Voor deze Napoleon campagne willen we de doelgroep aanspreken vanaf 18+, in het onderzoek is terug te zien dat deze groep ook dit jaar weer is gestegen in TikTok gebruikers.

Nu we weten dat de doelgroep zich op TikTok bevindt,  moeten we content creators zoeken die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Deze content creators moeten een groot bereik hebben binnen onze doelgroep (jongeren vanaf 18 jaar). (Newcom Research & Consultancy B.V. et al., 2023)

De content creators hebben 24 duizend views gehaald en halen een hoge engagement rate

5 stappen voor een succesvolle samenwerking

  1. Influencer passend bij het merk vinden

    Er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken. Eén daarvan is het afspeuren van social media kanalen en bijpassende content. Zo kun je zien hoe content creators actief zijn. Vervolgens kun je deze creators zelf benaderen en een samenwerking tot stand brengen. Ook kun je ook een content creator bureau benaderen en de eisen van de campagne voorleggen en dan zullen zij wat suggesties voorleggen.

  2. Resultaten/voorwaarden content creator opvragen

    Na het zoeken en vinden van content creators benaderen we degene die het beste bij de campagne passen. Het campagneconcept wordt gedeeld, statistieken worden opgevraagd en de kosten worden afgestemd. Vervolgens kan er gekeken worden naar de prijs/kwaliteitsverhouding en wat er binnen het budget past.

  3. Content creator briefen

    Wanneer een overeenkomst tot stand is gekomen, wordt er een briefing opgemaakt. In deze briefing staat alles waarop teruggevallen kan worden. Zo kun je hier iets terugvinden over het merk. Denk hierbij aan wat het merk doet, wat voor producten zij in hun assortiment hebben, in welke markt ze opereren en wellicht wat geschiedenis. Hierna volgt informatie over de campagne, hier informeer je over wat je wilt laten zien met de campagne en wat je graag wilt terugzien in de content. Ook zal hier duidelijk beschreven worden welke content uitingen er geplaatst moeten worden. Hier zul je ook extra informatie over geven in welke week, het taggen van jouw merk pagina en de hashtags die gebruikt moeten worden. Bij het betalen van een content creator moet er verplicht #ad onder de post komen te staan. Belangrijk dit extra te vermelden. De briefing wordt afgesloten met de afspraken over de vergoedingen en wanneer je de resultaten wilt ontvangen.

  4. Content creatie

    Wanneer dit is gedeeld, sturen we de producten naar de content creators op en kunnen ze aan de slag gaan met het maken van de content. Hierbij zitten feedbackrondes en afstemming met de klant inbegrepen.

  5. Resultaat

    Twee weken na het plaatsen van de content deelt de content creator de behaalde resultaten. Met deze resultaten stellen we een rapportage op voor de klant en deze presenteren wij.

Resultaten van de Napoleon campagne

De 2 content creators hebben leuke originele TikTok video’s gemaakt. Hierin is goed terug te zien dat zij de Napoleon kogel nemen tijdens een studie break en hierna weer vol goede moed doorgaan met studeren. Zo laten beiden de pay-off van de Napoleon 6 minute break goed in hun video’s terugkomen.

De TikTok video’s zijn beide meer dan 12 duizend keer weergegeven en hebben in totaal bijna 3000 likes gekregen. De gemiddelde kijktijd van de video’s ligt rond de 11 seconden.

Conclusie van de campagne:

De campagne is goed verlopen. De content creators hebben 24 duizend views gehaald en halen een hoge engagement rate. De engagement rate van de content creators is gemiddeld 65,8% hoger dan de content die op de eigen pagina van Napoleon wordt geadverteerd. We zien in de resultaten terug dat de video’s vaak niet langer dan 14 seconden wordt bekeken. Dit heeft tot gevolg dat niet iedereen die de video ziet gelijk doorheeft waar het over gaat. In het vervolg zullen we dus zo snel mogelijk in de video willen laten zien waar het om gaat.

Bronnen

Marketingtrends 2023. (2023, 13 januari). Social Brothers. https://socialbrothers.nl/inspiratie/marketingtrends-2023/

Hoekstra, H., Jonkers, T., & Van der Veer, N. (2023). Nationale Social Media Onderzoek 2023. In Newcom Research & Consultancy B.V. Geraadpleegd op 1 februari 2023, van https://www.newcom.nl/wp-content/uploads/2023/01/Newcom-Nationale-Social-Media-Onderzoek-2023.pdf?vgo_ee=xWeR88hqxnGQRos1iClFGNzcnO4HAC32L%2BfkRynC8ks%3D