Luc Spannemaker
21-05-2024 | 2 minuten lezen
De BBQ-winactie:
Verzamelen van nieuwe opt-ins en heractiveren inactieve emaillijst
Introductie
Sinds 1899 is Euroma een gevestigd merk in de specerijenbranche. Met de productlijnen Original Spices, Daily Dinners, Smaakmakers en Hoogwaardige kruiden en specerijen is Euroma een voorloper op het gebied van 100% pure kruiden en specerijen. Zonder toegevoegd zout.
Uitdaging
Wij werden door Euroma uitgedaagd om te helpen bij het opbouwen van een mailinglijst voor de nieuwsbrief. Euroma had al een tijd een mailinglijst, alleen was hier al 2 jaar geen nieuwsbrief meer naar gestuurd. Hierdoor was de bestaande lijst verouderd en dus inactief. Naast het heractiveren werden wij ook gevraagd om zoveel mogelijk nieuwe opt-ins te verzamelen voor de nieuwsbrief van Euroma.
Strategie
Om dit te bewerkstelligen hebben we de uitdaging opgedeeld in het verzamelen van nieuwe opt-ins en het heractiveren van de huidige opt-ins. Voor de nieuwe opt-ins hebben we gebruikgemaakt van een winactie. De deelnemers maakten kans op een Kamado BBQ. Ideaal voor mensen die dol zijn op lekker eten. Door inzet van meerdere kanalen hebben we het zo goed mogelijk onder de aandacht gebracht voor het optimale resultaat.
Heractiveren oude opt-ins
Aangezien Euroma al lange tijd geen nieuwsbrief heeft gestuurd verwachten de opt-ins geen mail van Euroma. Het is dan lastig om op te vallen in de mailbox van de ontvanger. Om de mail interessant te maken voor de inactieve opt-ins maakten alle oude opt-ins automatisch kans om de BBQ te winnen. In de mail hebben we het aanbod duidelijk gemaakt in dezelfde stijl als de social posts. Hierdoor hebben we de ontvanger een goede reden gegeven om abonnee van de nieuwsbrief te blijven. Dit resulteerde in een open rate van 47% en een uitschrijfpercentage van minder dan 2%.
Verzamelen nieuwe opt-ins
Voor het werven van inschrijvers voor de winactie hebben we gebruikgemaakt van social ads. We hebben gebruik gemaakt van Facebook en Instagram. Hierbij is de doelgroep targeting ingezet op brede prospecting met een interesse in food en op onze warme doelgroep (websitebezoekers en facebook/ instagram bezoekers). Doordat er zo lang geen mail was uitgestuurd bleef deze doelgroep ook relevant voor het verzamelen van nieuwe opt-ins. De uitingen van deze campagne bevatte het logo en de groene kleur van Euroma om zo de merkherkenning op te bouwen. Naast de advertenties hebben we gebruikgemaakt van organische content in de vorm van een carrousel en een video. In de posts lieten we de prijs met de bijbehorende waarde terugkomen. Met de organische content probeerden we de huidige volgers van de socials van Euroma te bereiken zodat zij uiteindelijk ook een nieuwsbrief abonnee zouden worden.
47%
Open rate heractivatiemail
70,5%
Percentage inschrijvers nieuwsbrief vanuit de winactie
37,3%
Inschrijverspercentage
De winactie van Euroma is door inzet van meerdere kanalen een succes geworden. Sinds de winactie en heractivatie is de gemiddelde open rate van de nieuwsbrief rond de 36% en toont de mailinglijst een stabiele groei.