AI in online marketing: hoe gebruik je het?

In de meeste gevallen kun je met online advertenties gericht op een specifieke doelgroep het gewenste resultaat behalen. Maar als het gaat om producten of diensten met veel concurrentie of een minder makkelijk te bereiken doelgroep, kun je wel wat extra hulp gebruiken. Affiliate marketing is dan een goede uitvalsbasis! 

Door je als adverteerder aan te sluiten bij een affiliate netwerk krijg je de mogelijkheid om andere kanalen voor je aan het werk te zetten. De mensen die vervolgens voor jouw aan het werk gaan heten publishers. Dit zijn eigenaren van sites, nieuwsbrieven en andere uitingen die voor jouw product of dienst gaan adverteren binnen hun eigen user base. Hiervoor vragen ze uiteraard wel een vergoeding per lead of sale. 

De voordelen van AI

Het grootste voordeel van het inzetten van AI tools in online marketing zorgt vooral voor meer productiviteit. Je kunt sneller je werk doen doordat je hulp krijgt van tools die automatisch bijvoorbeeld content ideeën, optimalisaties of zoekwoorden genereren. Ook processen kun je automatiseren waardoor je minder tijd kwijt bent aan handmatig werk en meer focus kunt hebben op het verbeteren van kwaliteit.

Door AI kun je ook een persoonlijke klantervaring mogelijk maken. Door marketing automation kun je e-mails versturen die aangepast zijn op de persoon. Hierdoor heb je minder handmatig werk én kun je een betere klantervaring realiseren die vaak effectiever is dan een ‘one size fits all’ uitvoering. 

Benieuwd hoe je AI inzet? Hieronder lees je welke AI tools interessant zijn en hoe je ze gebruikt in online marketing. 

Content creatie

De komst van AI-tools als ChatGPT en Bard hebben voor veel opschudding gezorgd. ChatGPT zou namelijk Google weleens kunnen gaan vervangen. Zo ver is het nu nog niet, maar heeft wel de mogelijkheid om met AI content te creëren een stuk toegankelijker gemaakt. Door een AI chatbot die tekst genereert heb je een goede bron voor inspiratie en kun je uiteindelijk met wat menselijke inzichten een sterke tekst schrijven. Moet je de tekst vertalen? Dan kun je dit gemakkelijk met AI-tool DeepL doen! 

Een aantal kanttekeningen van de chatbots zijn dat het momenteel vaak overbelast is en dat de Nederlandse output minder goed is dan de Engelse output. Daarnaast is de tekst uit dergelijke tools niet altijd inhoudelijk correct. De verwachting is dat dit in de toekomst steeds beter zal worden. Voor nu is ons advies om vooral te testen en te kijken of het kan helpen bij het maken van content. Daarnaast blijft menselijk input altijd noodzakelijk voor goede content en zal de tools nooit een volledige vervanging zijn. Ze kunnen je helpen bij de uitwerking, maar het begrijpen en doorvoeren van strategie kunnen ze niet. 

Ook voor het maken van een contentkalender zijn er tools zoals Storylab.ai die je kunnen inspireren. Je vult achtergrondinformatie in over je merk, producten en USP’s en de tool draagt onderwerpen aan die een inspiratie zijn om content over te maken. 

SEO

Zoekmachine optimalisatie kent verschillende onderdelen met een gezamenlijk doel om je website te optimaliseren zodat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten naar voren komt. Ook voor SEO zijn AI-tools handig om te gebruiken. Je kunt chatbots gebruiken om zoekwoorden te bepalen of Worldlift.io voor semantic SEO. Dit laatste is erop gericht om de content van een website zo volledig mogelijk naar een zoekmachine te communiceren met onder andere knowledge graphs en scheme mark-ups. Worldlift.io genereert deze knowledge graphs en scheme mark-ups automatisch.  

Advertising

In advertising wordt AI al grootschalig gebruikt door alle mogelijkheden die publisher aanbieden met ‘Smart advertising’. Denk aan Advantage+ van Meta (zie dit artikel voor meer informatie) of Performance Max campagnes in Google Ads. Hierbij gaan er algoritmes aan de slag om targeting, biedstrategieën, plaatsingen en content te optimaliseren voor performance. Hoe meer data er beschikbaar is, hoe beter de algoritmes werken om je campagnes te optimaliseren. De ervaring leert ook hier dat je niet alleen machines moet laten optimaliseren, maar dat ook menselijke handeling essentieel zijn om campagnes te verbeteren en zelf learnings te verzamelen. 

Ook de chatbot tools kun je inzetten voor je advertising campagnes om creatief aan de slag te gaan met kopteksten en copy’s. Maar ook uitingen kun je optimaliseren door middel van AI. Zo kun je met de tool Junbi.ai je YouTube ad van tevoren testen en kun je met Expoze.io de performance van je bannerset bepalen. 

Personalisatie

Door een gepersonaliseerde klantervaring kun je resultaten sterk verbeteren. Door relevante content en informatie te tonen ontstaat er eerder interactie met consumenten en is de kans groter dat ze overgaan tot een conversie. De meest gebruikte manier is om dynamische advertentiemateriaal in te zetten waardoor afbeeldingen, tekst en aanbevelingen worden geoptimaliseerd. Maar ook websites worden door tools, zoals SmartWeb, automatisch met de juiste informatie aangepast per bezoeker. 

Marketing automation

Ook in marketing automation wordt er vaak gebruik gemaakt van Artificial Intelligence. Hierin worden chatbots en e-mailcampagnes geautomatiseerd en gepersonaliseerd. Een goed voorbeeld hiervan is het verzenden van mails op basis van een bepaalde trigger of het automatisch inladen van een verwachte bezorgtijd. Niet in alle marketing automation wordt AI ingezet, maar het krijgt wel een steeds grotere rol. 

Experimenteer met AI en behaal het beste resultaat

Door het slim inzetten van AI kun je de marketing van je bedrijf naar een hoger niveau tillen. Het is belangrijk om altijd een goede balans te hebben tussen menselijke invulling en versterking of automatisering door een AI tool. Ben je benieuwd wat AI voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op.