Affiliate Marketing: verkopen vergroten hoef je niet alleen te doen!

In de meeste gevallen kun je met online advertenties gericht op een specifieke doelgroep het gewenste resultaat behalen. Maar als het gaat om producten of diensten met veel concurrentie of een minder makkelijk te bereiken doelgroep, kun je wel wat extra hulp gebruiken. Affiliate marketing is dan een goede uitvalsbasis! 

Door je als adverteerder aan te sluiten bij een affiliate netwerk krijg je de mogelijkheid om andere kanalen voor je aan het werk te zetten. De mensen die vervolgens voor jouw aan het werk gaan heten publishers. Dit zijn eigenaren van sites, nieuwsbrieven en andere uitingen die voor jouw product of dienst gaan adverteren binnen hun eigen user base. Hiervoor vragen ze uiteraard wel een vergoeding per lead of sale. 

Keuze van een affiliate netwerk

Hoe kies je nou een affiliate netwerk dat het beste aansluit bij je merk? Er zijn verschillende netwerken die als tussenpartij fungeren en alles faciliteren voor een samenwerking. Elk netwerken heeft zijn goede en slechte punten. Het belangrijkste is dat je een groot netwerk aansluit dat sterk is in jouw branche. Een paar voorbeelden om je op weg te helpen zijn: 

  • Daisycon is in de meeste markten thuis. Voor fashion is dit ook een goede keuze! 
  • TradeTracker heeft een wat beter aanbod voor reizen en is makkelijk om aan te sluiten 
  • Awin kan makkelijk uitbreiden naar internationale markten
  • TradeDoubler heeft veel ondersteuning, maar is relatief klein. Voor een beginnend of klein merk een goede oplossing. 

Bij de keuze van een netwerk is het belangrijk om te zien wat je kosten zijn aan het netwerk zelf en wat de gemiddelde vergoedingen zijn aan de affiliates. Vraag deze altijd na. In de kosten van het netwerk en de aansluiting valt mogelijk nog iets te onderhandelen. In de vergoedingen naar publishers toe ook, maar zorg dat je wel aantrekkelijk blijft. De keuze om jouw product of dienst te adverteren is aan de publishers.

Soorten affiliate partners

Er zijn verschillende soorten affiliate partners. Deze kunnen we in de volgende hoofdcategorieën verdelen: 

  • Vergelijkingssites
    Dit zijn kleine zoekmachines/vergelijkingssites die jouw producten in hun website lijsten. Bezoekers rekenen uiteindelijk wel af op jouw site.

 

  • Mailing partijen en deal sites
    Minder groot dan voorheen, maar er zijn partijen die de beste deals verzamelen en deze mailen naar hun grote bestand aan contacten.

 

  • Cashback/spaarpunten sites
    Deze sites geven een deel van het geld wat ze aan vergoeding krijgen terug aan hun klanten.

 

  • Lead partijen
    Deze zorgen er voor dat jij nieuwe audiences krijgt door nieuwsbrief inschrijvingen etc.
    Dit is door de AVG wel een redelijk moeilijke business geworden.
  • Kortingscodes/Coupon sites
    Precies wat je denkt. Je geeft een lijst met kortingscodes door en deze worden dan op de website geplaatst.

 

  • Blogs, micro influencers, etc
    Dit is waar veel mensen aan denken bij affiliate marketing. Echter is bij de meeste netwerken dit de kleinste groep met de minste omzet. Soms zitten er goede partijen tussen, maar dat is meestal wel mazzel hebben.
    Kies voor een affiliate netwerk met grote namen binnen je branche. Ben je een prijsvechter, kijk dan welke prijsvergelijker er het meest naar boven komt en zorg dat je op hetzelfde netwerk zit.

Aan de slag!

Als je aan de slag gaat met affiliate marketing zijn er een aantal dingen die je echt nodig hebt. Zorg ervoor dat er zoveel mogelijk van onderstaande materialen beschikbaar zijn voor de publisher. Dit maakt het voor hen makkelijk en aantrekkelijk om te adverteren. 

  • Goede omschrijving van je bedrijf
    Dit maakt je vindbaar voor nieuwe partijen binnen het netwerk. Je netwerk kan je hier ook mee helpen.

 

  • Een goed plan omtrent je vergoedingen
    Wat jou aantrekkelijk maakt voor affiliates is de vergoeding die ze krijgen voor het doorsturen van klanten of aanleveren van leads. Het model kan je zo complex maken als je wilt en zo kan je ook bepaalde producten een betere vergoeding laten geven of kan je extra beloningen geven bij hoge hoeveelheden conversies. Belangrijk is dat dit wel transparant is en er weinig verrassingen zijn voor de publishers.

 

  • Banners
    Lever zowel statische banners, HTML5 en animated gifs en zoveel mogelijk formaten.
  • Product feed
    Een feed die bruikbaar is voor je affiliates. Vraag ook even na aan je netwerk wat een goede opzet is. Soms willen affiliates meer informatie in de feed dan bijvoorbeeld  Google nodig heeft.

  • Kortingscodes
    Als je met kortingscodes wilt werken is het handig om deze op voorhand te delen.

  • Tekst-links en email banners
    Links naar landingspagina’s en afbeeldingen voor in de nieuwsbrieven, zodat partijen dit heel makkelijk in hun mails, blogs etc kunnen verwerken, zonder je site af te struinen naar wat bruikbaar is.

Een aantal kanttekeningen

Affiliatte marketing biedt mooi kansen om specifieke doelgroepen te bereiken. Maar er zijn een aantal kanttekeningen die je ook mee moet nemen. Affiliates willen graag zichtbaar zijn met jouw services of producten. Dit kan betekenen dat deze partijen kunnen gaan adverteren met jouw merknaam met de volgende gevolgen: 

  • CPC van branded search
    Het kan de klikprijs in Google en Bing advertenties opdrijven, omdat je in principe concurreert met jezelf als affiliates je merk in advertising gaan gebruiken. Dek dit goed af in de voorwaarden voor affiliates.

  • SEO posities
    Deze bedrijven gaan proberen hoog in de zoekmachines te komen voor jouw merknaam en producten. Dit is deels af te bakenen in je overeenkomst, maar SEO is natuurlijk voor iedereen vrij om te verbeteren. Je krijgt dus vrijwel zeker concurrentie op je organische posities in Google.
  • Transacties moeten keuren
    Het meeste werk in affiliate marketing is nagaan of de verkopen via affiliates wel kloppen of dat de leads die ze aanleveren wel voldoen aan je eisen. Je hebt bijvoorbeeld de vrijheid om verkopen te weigeren omdat ze uiteindelijk niet zijn doorgegaan, maar dit kan ook weer ontevredenheid opleveren bij de affiliate.

  • Extra klantenservice werk
    Affiliates hebben niet altijd hun zaken op orde en laten nog wel eens een banner of kortingscode staan die niet meer klopt. Dit komt dan vaak op het bord van de publisher, niet de affiliate.

Zoals je ziet is het adverteren in een affiliate netwerk niet zonder haken of ogen, maar het kan zich echt lonen als je conversies via de reguliere advertentiekanalen niet voldoende zijn. 

Hulp nodig bij het kiezen van een affiliate partij of het inrichten van je affiliate strategie?

Neem dan contact met ons op.