Dat je als bedrijf of bureau niet meer om TikTok heen kunt, mag geen nieuws meer zijn. TikTok had begin 2022 in Nederland al 3 miljoen gebruikers. Dat is 1,3 miljoen meer dan in 2021 wat een groei van 75% betekende (bron: NewCom.nl). TikTok is niet meer weg te denken uit het huidige medialandschap. Genoeg kansen voor bedrijven dus om hun doelgroep via dit platform te bereiken. Ook wij gingen voor onze klanten aan de slag op TikTok. In deze blog delen we onze bevindingen wat betreft adverteren op TikTok in 2022, zowel gericht op de resultaten van de campagnes en het design van de advertenties.
1. Maak niet te gelikte ads
Dit klinkt voor designers misschien tegenstrijdig. Maar onze bevinding wat betreft de stijl van de ads, is dat het goed is als je advertentie er niet te gelikt uit ziet. Laagdrempelig en snackable zijn trefwoorden waar je aan moet denken. Hierdoor past het goed bij het platform en zullen de gebruikers minder snel weg swipen.
Een tip om te zorgen dat je ad past bij het platform: gebruik de lettertypes die er beschikbaar zijn vanuit TikTok en gebruik ook emoji’s in de teksten die je in de video ziet.
2. Maak gebruik van de formats & challenges die je op het platform ziet
TikTok heeft vele sounds, muziekjes en filters die viral gaan en ook die kun je inzetten voor jouw merk. Door op deze viral trends in te haken, zorg je ook weer dat je ad ‘voldoet’ aan punt 1: niet te gelikt én passend bij het platform.
3. TikTok is zeer geschikt om de doelgroep van 20 t/m 24 jaar aan te spreken
Heb je een advertentie waarmee je vooral twintigers aan wil spreken? Dan is TikTok de plek om te adverteren. In deze leeftijdscategorie groeit dit platform namelijk het meest. En hoewel Facebook en Instagram nog steeds de meeste gebruikers hebben, is TikTok wat betreft groei de grote winnaar onder deze doelgroep.
4. Advertising kosten op TikTok zijn relatief laag
Voor Rebro Cosmetics hebben we in 2022 meerdere campagnes voor hun COLAB droogshampoo’s gedraaid. Dit zowel op Instagram, Facebook als op TikTok. Bij TikTok waren de kosten voor de CPC 74% lager dan bij Instagram en Facebook. Een fors verschil dus.
Bij de tweede campagne viel de CPM 24% lager uit op TikTok dan op Instagram en Facebook. Bij de CPC was het een verschil van 60% in het voordeel van TikTok.
Ook bij andere merken zoals Ardell en Anta Flu zien we zulke positieve resultaten op CPM en CPC niveau. Adverteren op TikTok biedt enorme kansen, omdat de kosten nog relatief laag zijn. Hoewel TikTok bij gebruikers snel in populariteit toeneemt is het aantal bedrijven dat op TikTok adverteert nog relatief laag wanneer je dit met Meta vergelijkt. Hierdoor zijn de veilingkosten laag.
5. Wees creatief!
TikTok is een zeer divers platform waarop je helemaal los kunt gaan qua creativiteit. Doe dit dus ook! We hebben het al over het gebruik van trending sounds, challenges en filters gehad, maar maak bijvoorbeeld ook eens een how to video. Zulke laagdrempelige content met een positieve vibe past bij het platform en zal beter in de smaak vallen bij de doelgroep dan de standaard ads.
Maar besteedt ook aandacht aan leuke reacties op vragen in de comments, bijvoorbeeld door met een video te reageren. Zulke video’s leveren misschien niet direct extra clicks op, maar geven gebruikers soms wel net die extra reden om je account te volgen of te liken.
Dit zijn 5 van onze bevindingen op het gebied van adverteren op TikTok. Wil je meer weten over TikTok? Je kunt altijd contact op met ons opnemen. Wij helpen je graag verder met het onderzoeken van de mogelijkheden voor jouw bedrijf op TikTok!