Is het inzetten van YouTube influencers iets voor jou?

door Nena Vermeulen

YouTube Influencers 

YouTube, het grootste en populairste video platform ter wereld. Wereldwijd worden er dagelijks miljarden video’s bekeken en worden er elke minuut honderden uren aan video’s geüpload. Alleen al om deze redenen is het voor een merk enorm interessant om zich op het gebied van marketing meer te gaan verdiepen in YouTube. Een effectieve en treffende manier om dit te doen is met behulp van influencers. Influencers hebben een grote slag geslagen in onze huidige online wereld en YouTube influencers maken hier een groot deel van uit. Belangrijk om te weten is dat YouTube influencers verschillen van bijvoorbeeld een Instagram influencer. De focus ligt namelijk op het bouwen van een community. Een trouwe en hechte community is essentieel voor het goed overbrengen van een boodschap in een video. De influencer wordt vaak gezien als een echte trendsetter of kenner van de interesses en behoeften van de mensen binnen hun community. Hierdoor heeft de YouTube influencer dus veel invloed op de kijkers. Daarnaast zijn de mogelijkheden voor video’s op YouTube gigantisch en kun je veel verschillende kanten op met de soort video’s en thema’s waarop je je kunt richten. 

Community building is belangrijk, maar hoe herken je dit? 

De juiste influencer kiezen die past bij jouw merk en doelgroep, hoe doe je dat en waar moet je op letten? Het is hierbij belangrijk dat je een een influencer kiest met een sterke en hechte community. Het gaat namelijk niet alleen om het aantal views of aantal abonnees van een kanaal. Het is juist de interactie die ervoor zorgt dat een video (en dus jouw merk of product) veel bekeken wordt en goed presteert. Maar hoe zie je of een influencer een goede community heeft opgebouwd en relevante content plaatst?

Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten:  

Het doel en de focus 

Allereerst is het voor de YouTube influencer belangrijk om te beslissen waar de focus ligt. Wat voor soort content laten de video’s zien? Wat zijn de thema’s? Op welke doelgroep is dit gericht? Wat is het doel en de stijl van de influencer? Dit zijn een aantal vragen die belangrijk zijn om over na te denken. Als dit duidelijk is, kan je dit ook terugzien in de video’s. Let dus goed op of de influencer relevante video’s maakt die bij elkaar aansluiten, een overkoepelende stijl hebben en goed passen bij jouw merk. Een kanaal vol met verschillende type video’s in verschillende thema’s gericht aan diverse doelgroepen is iets wat je liever wilt vermijden.  

Consistentie en duidelijkheid 

Er zijn nog enkele manieren waarop de influencer zijn/haar kanaal nog beter kan inrichten en de community kan versterken. Naast video’s kan een kanaal worden ingericht met afbeeldingen en links naar andere sociale kanalen. Zo worden alle platformen van de influencer met elkaar verbonden en breng je de community samen vanuit verschillende kanalen. Het is ook belangrijk om consistent te zijn met de titels en beschrijvingen van de video’s. Een voorbeeld is om aan het einde van de titel altijd de naam van het kanaal te herhalen. Doordat YouTube zo’n groot platform met zo veel content is, is het gemakkelijk voor mensen om gedeelde interesses te vinden. Het is daarom van belang om duidelijke maar ook passende titels te bedenken en de zoekwoorden en beschrijving van de video goed in te vullen. Hierdoor zal de video gemakkelijker gevonden worden door de juiste en relevante kijkers en zal het algoritme van YouTube de video ook voorstellen aan een passende doelgroep. Daarnaast is het ook van belang dat er regelmatig en op vaste momenten wordt geüpload. Wanneer dit niet wordt gedaan of wanneer er een paar dagen veel en vervolgens een paar weken geen video’s worden geüpload, is dit voor kijkers erg onduidelijk en zal dit de community zeker niet versterken. Kijkers willen weten wat zij kunnen verwachten. Vaak zetten influencers daarom hun upload schema in de beschrijving of in de omslagfoto van hun kanaal. 

Interactie is belangrijk 

Deze benoemde onderdelen vormen in principe de basis waar een YouTube influencer zich consistent aan moet houden om een goede community op te bouwen. Daarnaast is het aan de influencer om de kijkers en abonnees die de influencer al heeft, voldoende waardering te blijven geven. Let er dus goed op of de influencer de community regelmatig updates geeft, regelmatig liket of reageert op reacties en de kijkers het gevoel geeft dat zij gehoord en gewaardeerd worden. Een video uploaden en vervolgens niets doen met de reacties en feedback is niet de juiste aanpak. Volgers voelen vaak een connectie met een influencer en kunnen zich relateren aan hem/haar en dat is een belangrijke band die je als influencer moet behouden en versterken. Door het vertrouwen van de community in de influencer, kan de influencer veel invloed uitoefenen op de kijkers. Dus ook op het gebied van marketing. Daarnaast heeft interactie een positieve invloed op het YouTube algoritme en worden video’s met veel interactie eerder getoond aan gebruikers dan video’s met weinig interactie. 

Hoe heeft een YouTube influencer positieve invloed op jouw merk? 

De kijkers binnen een goede en hechte community hebben vertrouwen in de influencer. Zij nemen de meningen en aanbevelingen van de influencer dan ook serieus. Men gaat er immers niet vanuit dat de influencer de community producten aanbeveelt waar de influencer zelf niet achter staat. Wat betekent dit voor marketing? Zodra een YouTube influencer een goede community heeft opgebouwd, kan de influencer met zijn of haar video’s de kijkers meenemen door verschillende fases van de marketing funnel. Een YouTube influencer zorgt voor zowel de awareness voor een merk als traffic naar de website. Door het kijken van de video’s komt men in contact met een merk en leert men meer over het merk. Vervolgens kan de influencer zijn/haar mening over het product delen met de kijkers. Met de juiste aanpak kan de influencer ervoor zorgen dat kijkers via een link op je website terecht komen, bijvoorbeeld met unieke kortingscode. Hierdoor worden dus de verschillende fases in de funnel behandeld. De kijker wordt als het ware meegenomen door de gehele connected journeyen dat allemaal in één video. 

Wat voor opties zijn er? 

Er zijn veel verschillende mogelijkheden bij het maken van video content op YouTube. Elke influencer heeft zijn of haar eigen stijl en eigen focus en zal dan ook voor bepaalde soort video’s of samenwerkingen een sterkere voorkeur hebben dan voor andere. Een aantal voorbeelden van manieren waarop YouTube gebruikt kan worden voor influencer marketing: 

  •  Unboxing & reviews. Hierbij kun je jouw product of meerdere producten opsturen naar de influencer waarmee je wilt samenwerken. De influencer maakt dan een video waarbij het pakketje wordt uitgepakt en het product en wordt laten zien. De influencer geeft zijn/haar eerste indruk en mening over het product. Dit soort video’s kan erg veel invloed hebben op iemand die overweegt een bepaald product te kopen en op zoek is naar meer informatie of alternatieve opties. 
  • Brand awareness. Je kunt ook een langdurige samenwerking met een YouTube influencer aangaan zodat hij/zij een echte “brand ambassador” van jouw merk of product wordt. De influencer kan het product dan bijvoorbeeld in meerdere video’s of vlogs gebruiken en terug laten komen. Denk bijvoorbeeld aan een bepaalde gezichtscrème die een vlogger dagelijks gebruikt wordt of een sieraad dat in meerdere video’s gedragen wordt.
  • Giveaway & contest. Een andere manier om nieuwe potentiële klanten in aanmerking te laten komen met jouw merk, is door een YouTube influencer een giveaway of contest te laten houden in een video. De kijker maakt dan kans op het winnen van jouw product. Tegelijkertijd kan dit de kijkers ook gelijk kennis laten maken met jouw merk. 
  • Kortingscodes. Het is ook mogelijk om de influencer een unieke kortingscode voor jouw product te geven, die vervolgens in een video en in de beschrijving van de video gedeeld kan worden met de kijkers. Deze codes zijn vaak tijdelijk bruikbaar en kunnen leiden tot meer awareness, traffic en sales. 
  • Product launch. Wanneer je een nieuw product onder de aandacht wil brengen kan het ook een goed idee zijn om een YouTube influencer het product te laten aankondigen in een video. De influencer kan dit doen met bijvoorbeeld een preview van het product of bijvoorbeeld een kortingscode op de eerste aankoop, speciaal voor de kijkers. 

Wil je meer weten over influencer marketing? Lees dan onze andere blogs over de trends op het gebied van influencer marketing in 2021 of Influencer marketing door de ogen van een influencer. 

Wil jij ook influencers inzetten, maar weet je niet waar te beginnen? Neem contact met ons op!