Content creatie via ChatGPT is een hot topic. Vaak worden er echter geen praktische voorbeelden gegeven wanneer dit wordt benoemd. In deze blogpost laten we dus graag zien hoe we deze blogpost hebben gemaakt via een custom GPT.
Gebruik een custom GPT
Een custom GPT maken kan in de betaalde versie van ChatGPT. Hiermee maak je een eigen gespecialiseerde versie van ChatGPT waarin jij ook zelf bronmateriaal kan aandragen en een set basisregels kan maken waaraan de chat zich altijd moet houden.
Bij WeConnect hebben wij zo’n custom GPT gemaakt speciaal voor het bloggen over marketing en hier hebben wij bijvoorbeeld al onze blogposts, whitepapers en ander kennismateriaal in geupload.
Schrijf een opzet voor een blog
Hoewel ChatGPT in theorie helemaal zelf een onderwerp en vorm kan kiezen, is de kwaliteit van zulke blogs vaak te algemeen en ondermaats. Voor iets meer kwaliteit zal je toch zelf nog de grove lijnen van het onderwerp moeten geven, de opzet moeten aangeven en de punten moeten aangeven die je wilt behandelen. Zodat je zeker weet dat het artikel de richting op gaat die jij voor ogen hebt. Hieronder de opzet:
Waarvoor je moet uitkijken bij optimalisatie van je marketing
Het klinkt misschien vreemd, maar het bestaat echt. Je marketing zover ‘optimaliseren’ dat het meer schade doet dan goed. Dit gebeurt zelfs veel meer dan je zou denken.
- Te veel focus op de onderste laag van je funnel waarbij je het effect van attributie vanuit andere kanalen niet mee neemt.
- Te veel focus op de verkeerde metrics. Zo kan je bijvoorbeeld heel snel de CTR en de conversieratio als leidend nemen, maar de kosten van een klik kunnen daarbij zo uit de hand lopen dat je veel minder conversies krijgt binnen hetzelfde budget.
- Direct kopiëren van strategieën van concurrenten. Grote bedrijven en agencies hebben vaak fantastische resultaten die ze graag delen in cases, blogs en webinars. Elk bedrijf is uniek en jouw doelgroep zal vaak niet dezelfde zijn.
- Veranderingen in trends, waardoor je vorige tests en de resultaten daarvan niet meer relevant zijn. Je kan een geweldige series aan tests hebben gedaan, maar wanneer je de externe factoren van die test niet goed in de gaten houd dan kunnen jouw conclusies ondertussen verouderd zijn.
- Het novelty effect. Wanneer je iets nieuws toevoegt aan je webshop of marketing strategie, dan zal dat in de vroege periodes meestal anders presteren.
Optimaliseren lijkt meestal een exacte wetenschap, maar in de werkelijkheid is het een organisch geheel met enorm veel haken en ogen.
Het is daarom raadzaam om eens per half jaar stil te staan bij alle veranderingen die er zijn geweest en hierbij een nieuw testplan te maken voor de komende periode.
Herschrijven via de custom GPT
Hierna is het slechts een kwestie van een korte prompt schrijven waarin je aangeeft wat je van de GPT verwacht.
Je bent een online marketeer bij WeConnect die een blogpost moet publiceren over de gevaren van het over-optimaliseren van campagnes.
Hieronder staat een korte opzet van de blogpost. Geef mij een blogpost van ongeveer dezelfde lengte als andere blogposts van WeConnect en gebruik waar mogelijk marketingtheorieën uit andere blogposts of whitepapers van WeConnect.
Na (laten) lezen
Helaas kun je AI nog niet helemaal vertrouwen met de eindredactie. Gelukkig zou je nu genoeg tijd over moeten hebben om alles even na te kunnen gaan op foutjes en onjuistheden. Bij WeConnect laten we daarnaast sowieso nog minimaal 1 andere persoon de blog nalezen.Het resultaat hebben wij hier gepubliceerd.
Wil jij ook je content-output verhogen met behulp van AI, maar heb je toch nog wat pointers nodig? Abonneer je dan op onze AI nieuwsbrief via het onderstaande formulier of neem contact met ons op.