Influencers zijn niet meer weg te denken uit het huidige online landschap. Zij hebben namelijk meer online invloed dan anderen. Wanneer je als organisatie wilt investeren in influencer marketing is het belangrijk dat je de juiste keuze maakt in de selectie hiervan, zodat je gaat samenwerken met een influencer die perfect bij je merk past.
Wat zijn influencers?
Digitale influencers zijn content creators die een sterke connectie hebben met hun achterban. Zij vertellen regelmatig hun persoonlijke verhaal op een authentieke manier en delen op een aansprekende wijze hun mening, passie of expertise. Ook gaan zij hierover in gesprek met hun volgers, wat veel interactie oplevert (Bron: Kirsten Jassies). Influencers zijn er in verschillende soorten en maten, maar echt bekende influencers worden vaak ook Bekende Nederlanders. Een goed voorbeeld hiervan is Monica Geuze of Anna Nooshin.
Nu we een goede definitie van influencers hebben, willen we natuurlijk weten waarom influencers relevant kunnen zijn voor een bepaald merk. Dit heeft een aantal redenen. (Bron: Adformatie)
Mensen zijn van nature beïnvloedbaar door de mening van anderen, zowel jongeren als ouderen. De jongeren kunnen worden bestempeld als millennials. Deze groep heeft de meeste spending power via online platforms. Ze negeren televisiecommercials of banners, maar swipen en scrollen om aankopen te doen én te zien wat voor aankopen anderen doen. Daarnaast hebben zij digitale helden waarmee ze een ‘echte’ band hebben. Ouderen zijn minder online dan jongeren, maar beïnvloeden vaak elkaar. Daarom is deze groep ook uitstekend om als doelgroep op te nemen tijdens je strategiebepaling.
Wanneer je als merk een influencer inzet, kan dit de volgende resultaten opleveren:
- Influencers gaan gesprekken aan met hun fans. De algoritmes van social media zijn gericht op betekenisvolle interacties. Dit heeft een positief effect op het bereik, waardoor je zichtbaarheid vergroot.
- Authenticiteit, realtime en in-the-moment zijn belangrijke thema’s voor millennials.
- Influencers zijn erg betrokken met de doelgroep en hebben hiermee een band opgebouwd. Daardoor resoneert de boodschap goed.
- Blogs en vlogs verbeteren je SEO.
- Een niche influencer met betrokken volgers, kan de betrokkenheid bij je merk verhogen.

Oké … dan wil ik de grootste influencer van Nederland!
Dat is niet de meest logische keuze. Ten eerste kunnen de kosten hoog oplopen wanneer je met een mega influencer werkt. De impact van influencer-marketing moet niet onderschat worden. Bedenk vooral of je gekozen influencer wel echt aansluit op jouw merk en producten. Het is erg belangrijk dat de match tussen brand en influencer juist is. Wanneer dit een zogenoemde mismatch is, kan dit nare gevolgen hebben voor je organisatie. Deze kan ongeloofwaardig overkomen, waardoor je juist volgers verliest in plaats van ontvangt.
De kracht van een niche is een kleine groep volgers met een hoge betrokkenheid. Bekijk goed het eerdere werk van de influencer, leer deze kennen en concludeer dan of de influencer geschikt is voor jouw merk. Micro-influencers (5.000-25.000 volgers) kunnen binnen een specifieke doelgroep een hogere betrokkenheid creëren, wat gunstiger is voor je influencer marketing campagne, in vergelijking met een mega influencer (100.000 + volgers). (Bron:Marketing Tribune)
Maar hoe vind ik dan zelf de beste influencer?
Dit kun je natuurlijk zelf doen, maar ook via verschillende bureaus. Wanneer je dit zelf wilt doen is het erg belangrijk dat je onderzoek doet naar de juiste influencer. Leer deze kennen, bestudeer ze én zorg ervoor dat ze jou leren kennen. Zoals al eerder werd geschreven, kosten influencers geld. Dit hoeft niet áltijd het geval te zijn. Kleine influencers vinden het ook erg leuk als zij een product of een waardebon opgestuurd krijgen. Kies je voor een grotere influencer dan hangt er vaak een prijskaartje aan. Een goede oplossing daarvoor is om een influencer mee te laten beslissen over producten. Wellicht kunnen zij een limited edition product binden aan hun naam. Probeer een influencer altijd zo min mogelijk instructies te geven. Zij weten wat hun doelgroep leuk vindt én kunnen hiervoor de beste content creëren.
Ook aan de slag met HTML5?
Wij denken graag mee over het doel, effect, design en het technische verhaal achter jouw display campagnes.