WeConnect

Pinterest is helemaal terug van weggeweest! Waar het eerder vooral werd gezien als een plek waar je mooie afbeeldingen kan verzamelen, blijkt het hét kanaal te zijn om verkeer naar je website te trekken. Geen sociaal kanaal als Instagram of Facebook, maar een kanaal met de werking van een zoekmachine. En met 734.000 dagelijkse Nederlandse gebruikers (80% vrouw!) die stuk voor stuk op zoek zijn naar inspiratie, is het dus de plek waar jouw doelgroep zich kan bevinden. Daarnaast is de mogelijkheid om te adverteren op Pinterest nu ook uitgerold in Nederland. Hoogste tijd dus om aan de slag te gaan met een goede Pinterest strategie! In deze blog vertel ik je hier alles over en geef ik een preview van de mogelijkheden van Pinterest advertising.

Bedenk dat Pinterest een zoekmachine is

Waar je als marketeer op andere social kanalen potentiële klanten door de volledige sales funnel moet leiden, weten Pinterest-gebruikers dit al van zichzelf. Op Pinterest willen zij zich laten inspireren met de heerlijkste recepten, mooiste woonkamers of juist de informatie vinden voor een bepaald probleem (“Hoe krijg in een strakke buik?”, “Welke kleur moet ik mijn muur verven?”) of een situatie (“Waar moet ik op Bali echt naar toe?).

Op Pinterest plaats je afbeeldingen (pins) die linken naar een artikel, product of speciale landingspagina op je website. Klikt iemand op je pin, dan belanden ze op jouw website en in het specifiek op de pagina die gekoppeld is aan je pin. Elke afbeelding die je op jouw Pinterest account plaatst, kan een potentieel zoekresultaat zijn van een Pinterestgebruiker! Cijfers laten dit dan ook zien: “93% van de actieve Pinners geven aan Pinterest te gebruiken in hun plan om aan te kopen en 87% geeft aan dat ze iets hebben gekocht vanwege content op Pinterest.” (Bron: Emerce).

Nieuw: adverteren op Pinterest!

Al langer waren de geruchten er, maar nu is het echt zover: adverteren op Pinterest! Een aantal redenen waarom dit zo interessant kan zijn voor jouw merk of organisatie:

  • Betere branding van jouw product of dienst
  • Gericht adverteren op interesses van je doelgroep
  • Vergroten van de naamsbekendheid
  • Meer volgers voor jouw Pinterestaccount
  • Generen van traffic en conversie.
  • Nieuwe producten of diensten introduceren aan je doelgroep

Dit zijn de 7 verschillende advertising opties van Pinterest:

Net als alle andere social kanalen, onderscheid Pinterest verschillende advertentievormen:

  • PROMOTED PINS
    Dit is de term die Pinterest aan zijn advertenties geeft. De advertentie komt in in de tijdlijn van de gebruiker, tussen die van zijn vrienden en gevolgde merken, te staan en bevat veelal een link naar een landingspagina. Wanneer sfeerbeeld wordt gebruikt, voelt de advertentie natuurlijk aan tussen alle andere organische pins.
  • CINEMATIC PINS & APP PINS
    Deze pins animeren met de snelheid van het scrollen – een uniek format! Daarnaast heb je ook nog de App Pins. Hiermee is het mogelijk om smartphone-apps te promoten.
  • PROMOTED VIDEO PINS
    Video Pins hebben over het algemeen een veel hogere interactie percentage en zorgen ervoor dat je een ‘merk beter kan laten spreken’. Ook zijn ze populair bij pinners: wanneer een gebruiker een video Pin ziet, krijgen ze meer inspiratie om ideeën tot leven te brengen.
  • SEARCH ADS
    Door de sterke zoekfunctie van het medium worden veel pins gevonden, zowel tekstueel als visueel. Keyword targeting behoort tot een belangrijk element voor het opzetten van advertenties.
  • BUYABLE PINS
    Buyable Pins zijn te herkennen aan het prijslabeltje, deze pins kunnen door gebruikers binnen Pinterest worden gekocht, zonder het platform te verlaten. Door deze functie wilt Pinterest een echt e-commerceplatform worden. Betalingen vinden plaats via creditcard en Appel Pay.
  • RICH PINS
    Een Rich Pin oftewel de Uitgebreide Pin. Een Rich Pin haalt informatie van je website en toont dit binnen de Pin op Pinterest. Denk bijvoorbeeld aan ingrediënten (receptenpins), productinformatie (productpins) en auteursinformatie (artikelpins).
  • PINTEREST TAG
    Om direct inzichten te krijgen in de prestaties middels Pinterest Advertising, wordt de Pinterest Tag toegevoegd op de website (bestemming) zodat onder andere conversies kunnen worden toegewezen waardoor concreet op prestaties geoptimaliseerd kan worden.

3 soorten targeting mogelijkheden:

Daarnaast biedt Pinterest verschillende mogelijkheden aan om jouw potentiële doelgroep te bereiken:

  1. Interesse doelgroepen
    Pinterest bezit unieke informatie over jouw doelgroep. Denk hierbij aan wat mensen interessant vinden, wat hun smaken zijn of in welke levensfase zij zich bevinden. Deze informatie kan perfect gebruikt worden om een ideale interesse doelgroep samen te stellen. Vanuit de adverteerders wordt gevraagd om interesses toe te voegen die relevant zijn voor gepromote pins. Een voorbeeld hiervan is bij het promoten van Badkamer sanitair. Hierbij is het belangrijk dat de interesses zoals “badkamer”, “badkamer modern”, “badkamer zwart” etc. worden geselecteerd.
  2. Zoekwoord targeting
    Zoals eerder beschreven, is Pinterest meer een zoekmachine dan een sociaal kanaal. Het wordt veel gebruikt om specifieke producten op te zoeken of om inspiratie op te doen. Pinterest maakt gebruik van Zoekwoord Targeting om advertenties beter aan te laten sluiten op de zoekopdrachten van de gebruiker. Het is dus mogelijk om in te kopen op verschillende matches zoekwoorden (vergelijkbaar als Google Ads), denk hierbij aan;
    1. Brede Match: Gepromote pins worden niet alleen vertoond op het selecteerde zoekwoord maar ook op basis van verkeerde spellingen, synoniemen of andere relateerde termen. De volgorde van de zoekwoorden is niet van belang.
    2. Bewoording Match: Nagenoeg gelijk aan “Brede Match” alleen bij deze match is de woordvolgorde wel van belang.
    3. Exact Match: Gepromote pins worden uitsluitend vertoond indien de gebruiker het exacte zoekwoord intypt binnen Pinterest.
    4. Negatieve Match (uitsluitingen): De negatieve term match maakt het mogelijk om irrelevante zoekwoorden op een brede match uit te sluiten.
  3. Custom Audience targeting
    Net als bijvoorbeeld Facebook en Google, kun je Custom Audiences inzetten.  Door inzet eigen klantdata is het mogelijk om gebruikers heel gericht te targeten. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van e-mailadressen, websitebezoekers en de betrokkenheid van doelgroepen. Vereiste is wel dat een doelgroep uit minimaal 100 gebruikers moet bestaan. Daarnaast is het mogelijk om “act like” doelgroepen te maken van eigen klantdata bronnen. Ook wel te vergelijken met “Look a Like doelgroepen” zoals binnen Facebook worden gebruikt. Op deze manier kun je eenvoudig de huidige Custom Audience vergroten en soortgelijke Pinterestgebruikers bereiken.

Ook aan de slag met HTML5?

Wij denken graag mee over het doel, effect, design en het technische verhaal achter jouw display campagnes.

Recommended Reads