Samen met CêlaVíta naar meer aardappeleters!

door Niki Davidse

Wat zijn we trots op deze geslaagde campagne met CêlaVíta! Een gelaagde, strategische campagne; op categorie- & merk- (en product) niveau, met een looptijd van een half jaar, een mooi mediabudget, inzet op veel verschillende media en … een prachtig resultaat. Een ware teamprestatie!

CêlaVíta heeft met de campagne als doel om de nieuwe merkpositionering onder de aandacht te brengen, waarmee ze zich onderscheidt van private label. En daarnaast willen ze aandacht voor de totale categorie vers gekoelde aardappelen om de omzet categorie breed te laten stijgen.

Dit voorjaar zijn we aan de slag gegaan met de categorie- en merkcampagne in samenwerking met mediabureau Stroom en creatief partij Fama Volat. We nemen je graag mee van strategie tot resultaat! 

Strategie

De overall strategie is het realiseren van een zo hoog mogelijk uniek bereik onder de doelgroep families / shoppers 30-60 jaar. We willen met de inzet van diverse media de doelgroep overtuigen van de goede eigenschappen van de vers gekoelde aardappel (categorie) en de toegevoegde waarde van het merk CêlaVíta.

Categoriecampagne

PR

We hebben de campagne afgetrapt met een PR promotie om de categorie vers gekoelde aardappelen onder de aandacht te brengen. We hebben een representatief onderzoek gedaan onder de Nederlandse bevolking over de perceptie van de aardappel. De belangrijkste conclusie die we hieruit hebben getrokken is dat de aardappel wordt beoordeeld als gezond, vers en lekker. Echter, de aardappel wordt vaker vergeten; men is het niet meer gaan eten de afgelopen 2 jaar. 

Tijd om de misvattingen die over de aardappel bestaan om te buigen!

Om het bereik van het PR onderzoek te vergroten hebben we advertentieruimte ingekocht bij NU.nl met een artikel en aanjaging van het artikel. 

We hebben een landingspagina gebouwd om de belangrijkste insights van het onderzoek te laten zien. Dit is een unbranded landingspagina compleet in de look & feel van de categoriecampagne.

Het onderzoek is opgepikt door diverse andere media, zoals Radio 2 (De Staat van Stasse) en vakbladen. 

Social media

De belangrijkste inzichten uit het onderzoek hebben we gecommuniceerd middels storytelling via verschillende carrousel ads op Facebook, Instagram en Pinterest. Dit doen we met ‘sequential targeting’, zo worden de verschillende inzichten in een reeks getoond en ziet de doelgroep meerdere advertenties. We sturen hier op zoveel mogelijk uniek bereik. 

Display

Voor onze doelgroep is Allerhande.nl de plek waar zij inspiratie zoekt. We hebben geadverteerd op Allerhande, op concurrerende categorieën productpagina’s (vb. pasta, rijst) en op de categoriepagina aardappel, groente, fruit. Met als doel om enerzijds awareness te creëren en om een boost te geven aan de sales van de categorie aardappelen.

Ook hebben we banners ingezet via het Google Display Netwerk en video’s via YouTube.

Influencer

Ondersteunend hieraan willen we de doelgroep ook inspireren met lekkere recepten met CêlaVíta producten. We hebben al jaren een fijne samenwerking met LeukeRecepten. Haar positie als foodblog is sterk als het gaat om inspiratie voor recepten. Voor zowel de categorie- als merkcampagne heeft ze een recept ontwikkeld en gepromoot via haar blog, Facebook, Instagram en Pinterest. Ook hebben we de blog betaald aangejaagd via het AdAlliance foodnetwerk. 

 

Merkcampagne

“Samen zijn we de nieuwe generatie aardappeleters”

Voor de merkcampagne hebben we ingezet op het tonen van de TV-commercial op de online kanalen van CêlaVíta, met als doel om het merk te herpositioneren. Hierin is de boodschap “Samen zijn we de nieuwe generatie aardappeleters” leidend. CêlaVíta aardappeltjes zijn voor iedereen; alle Nederlanders, geschikt voor veel maaltijden en in iedere situatie. De commercial van 20 seconden is geadverteerd op YouTube en Social. De video is zeer goed bekeken, zo is het uitkijkpercentage op YouTube 14% beter dan vooraf verwacht. Korte varianten van de commercial (5 seconden) en billboard ads zijn als bumper ads ingezet op YouTube en daarnaast ook op Facebook, Instagram en Pinterest. Over de gehele campagne op de social kanalen is de CPM 30% lager uitgevallen dan verwacht, daardoor hebben we nog meer mensen weten te bereiken. 

Met 47,7 miljoen weergaven van CêlaVíta advertenties over alle online media inzet kunnen we concluderen dat het een zeer geslaagde campagne is. We hebben gezamenlijk gezorgd voor een significante stijging op top of mind awareness, spontane bekendheid én koopintentie.

Inmiddels werken we alweer ruim 7 jaar samen met CêlaVíta en zijn supertrots op deze langdurige samenwerking met prachtige campagnes. On to the next success!