Haal meer uit je Display campagnes met HTML5 banners!

door Elif Aşkın

Voor Display advertising zetten we regelmatig banners in voor onze klanten. Een banner is een advertentie die geplaatst wordt op websites met advertentieruimte. Deze kunnen statisch zijn maar ook geanimeerd. Een bewegende banner kan een GIF zijn of een HTML5 bestand. Maar wat is onderscheidend aan een HTML5 banner?

HTML5 (Hyper Text Markup Language 5) is een combinatie van bestaande HTML-, CSS- en JS-talen. Een HTML5 banner is en geanimeerde en/of interactieve banner die je kunt inzetten voor Display advertising. Denk hierbij aan afbeeldingen, animaties, video’s en audio of een combinatie van deze elementen.

Wat zijn de voordelen op een rijtje?

Voorbeeld banner Anta Flu

  1. Meer Creativiteit

Je hebt de mogelijkheid om geanimeerde/interactieve advertenties te maken. Hierdoor kan je meer kwijt in je advertentie en heb je meer ruimte voor creativiteit. Denk hier aan geavanceerde animaties met meerdere afbeeldingen of teksten of het logo van je bedrijf animeren zodat het meer opvalt en de CTA button die pulseert. The sky is the limit.

  1. Betere zichtbaarheid en resultaten

Een statische banner zien we vaak over het hoofd en je kunt je vast voorstellen dat een geanimeerde advertentie sneller je aandacht zal trekken en je sneller getriggerd bent om te klikken. HTML5 banners creëren dus meer zichtbaarheid, genereren meer betrokkenheid en zorgen voor een hogere klikfrequentie. Uiteindelijk leidt dit tot merkherkenning en/of hogere conversies.

Voorbeeld banner Jumbo Werkt

Voorbeeld banner Napoleon

  1. HTML5 banners vs. Flash banners

Hiervoor werden geanimeerde banners gemaakt in Adobe Flash, ook wel Flash-banners genoemd. Maar sinds 2017 worden deze niet meer ondersteund door Google en worden ze ook niet getoond op iPhones, iPads en Android apparaten. Hiervoor zijn HTML5 banners een goed alternatief. Ze worden ondersteund door alle moderne browsers, worden zonder problemen op alle apparaten getoond, ook op tablets en smartphones. Dit is belangrijk omdat het gebruik van mobiel vergeleken met desktop nog steeds toeneemt. Je bereikt dus met HTML5 banners een grotere groep mensen.

  1. HTML5 vs. GIF: Betere Kwaliteit

Naast HTML5 is het ook mogelijk om geanimeerde GIFs in te zetten als een bewegende advertentie. We zien ze steeds vaker voorbij komen op social media kanalen. Hoewel GIFs goed presteren op social, geldt dat niet voor Display advertising.

GIFs(Graphical Interchange Formats) zijn bewegende afbeeldingen of korte geluidloze video’s die zich continu afspelen in een loop. Wij raden echter voor Display advertising altijd aan om HTML5 banners in te zetten in plaats van GIFs. Ten eerste is de kwaliteit van een GIF veel lager dan een HTML5-banner. Dit komt omdat HTML5 een kleurruimte ondersteunt van ruim 16,7 miljoen, terwijl dat bij een GIF slechtst 256 is. Een banner moet ook voldoen aan bepaalde eisen van Google Ads en mag niet groter zijn dan 150 KB. Bij een GIF ga je hier heel snel overheen, omdat deze bestaat uit meerdere afbeeldingen achter elkaar. Een HTML5 banner daarentegen bestaat alleen uit code en zal niet snel over 150 KB gaan. Ze zien er dus professioneler uit dan een GIF en kan je complexere animaties maken met een kleine bestandsgrootte en hoge resolutie.

Hoewel een statische banner of GIF simpeler zijn om te maken en HTML5 banners meer tijd in beslag nemen, uiteindelijk betaalt deze tijd zich terug in de resultaten van campagnes. Een goed voorbeeld hiervan is de Display campagne van Struik waar HTML5 banners zijn ingezet. Hier was de CTR 0,96 procent, een mooi resultaat vergeleken met de gemiddelde CTR van het Google Display Netwerk. (0,47 procent*)

Voorbeeld banner Struik

De laatste tijd zetten we steeds vaker HTML5 banners in voor onze klanten, zoals Kanzi Appel, Struik, Napoleon, Anta Flu en Jumbo Werkt. Heb jij ook interesse in het inzetten van HTML5 banners voor je Display campagnes? Neem dan gerust contact met ons op!

* [Bron: AdStage Benchmark Report Q1 2020]