WeConnect

Het is een veelbesproken onderwerp: het verdwijnen van third-party cookies. Als datagedreven recruitment marketeers kunnen we niet meer om deze ontwikkeling heen. De impact hiervan is erg groot, omdat er binnen wervingcampagnes veel gebruik wordt gemaakt van third-party data. Deze data wordt gebruikt voor het meten van online campagnes, personaliseren bij terugkerende websitebezoekers, maar ook bij grootschalige retargeting campagnes. Het verdwijnen van third-party cookies zorgt ervoor dat we opnieuw moeten nadenken en vooral met nieuwe oplossingen moeten komen waardoor we toch evidence based kunnen blijven werken. Personaliseren of (re)targeten met relevante vacatures moet op een andere manier, omdat elke bezoeker als een nieuwe bezoeker wordt gezien. Dit zorgt voor uitdagingen, maar biedt aan de andere kant juist ook kansen om nóg relevanter te zijn voor een potentiële sollicitant. Want hoe laat je nu, na het verdwijnen van deze cookies, nog de juiste vacature content zien? Goed nieuws! Daar zijn meerdere oplossingen voor waarvan wij het bewijs hebben dat ze werken.

Instant profiles

Aangezien het eerste bezoek zo belangrijk wordt, is het essentieel om vanaf seconde één informatie te verzamelen over waar de bezoeker naar op zoek is. Je wilt dus in die ene sessie na elke klik de bezoeker iets beter kunnen helpen naar zijn of haar doel. Bij binnenkomst kun je al op basis van het ip-adres achterhalen waar iemand zich ongeveer bevindt (dit mag binnen de AVG als je deze informatie niet opslaat), waardoor je geen vacatures uit Groningen hoeft te tonen bij bezoekers uit Rotterdam. Bij elke klikactie weten we meer over de bezoeker; denk aan wat voor soort baan iemand zoekt en in welke fase van de journey iemand zich bevindt. Zo belandt iemand in een andere journey die direct een specifieke vacature opzoekt ten opzichte van iemand die vanaf home wat algemene filters invult om zich te oriënteren. Dit doe je dus op basis van een instant profile die je kunt inzetten en aanvullen met Smartweb. Dit is onze website personalisatie oplossing waarmee je gemakkelijk gepersonaliseerde content op websites kunt tonen. Je kunt hiermee deze bezoekers gemakkelijk naar de juiste vacatures leiden met de juiste aanbevelingen en helpen met hun vragen te beantwoorden op gebied van salaris, CAO en dergelijke. Daarnaast zal Smartweb ook bewaren welke vacatures vaak in één sessie samen worden bekeken, of in sommige gevallen samen op wordt gesolliciteerd. Dit is natuurlijk waardevolle informatie om ervoor te zorgen dat de bezoeker deze vacatures ook makkelijk bij elkaar terugvindt. In de afbeelding hieronder vind je een voorbeeld terug van de verschillende datapunten die je kunt opslaan bij de touchpoints die een bezoeker begaat tijdens die ene sessie. Elk datapunt kun je dus weer inzetten om je bezoeker een persoonlijke ervaring te geven.

Naast dat bezoekers gemakkelijk de juiste vacatures terugvinden, is het ook nog een uitdaging om iemand te laten solliciteren. Gelukkig kun je op basis van het gemeten gedrag best goed aflezen waar iemand op vastloopt. Als iemand halverwege het sollicitatieformulier blijft hangen kun je bijvoorbeeld met Smartweb tips tonen over het maken van een CV/motivatie. Onzekerheid over de inhoud en lengte van een motivatie blijkt namelijk vaak een conversie drempel.

Stuur op logins

Aangezien het herkennen van bezoekers op basis van cookies steeds lastiger wordt, is een oplossing om meer te sturen op logins. Belangrijk dat duidelijk is wat de voordelen zijn voor de bezoeker om in te loggen. Zorg dat mensen hier de status van hun sollicitaties kunnen inzien. Toon bij je aanbevelingen een optie om deze persoonlijker te maken en biedt het gemak van het terugvinden van de vacature. Indien de bezoeker niet ingelogd is, moet voor diegene constant naar voren komen dat de website ervaring en het sollicitatieproces nog makkelijker kan zijn. Ingelogde gebruikers kun je bij terugkomst de vacature(s) tonen waar ze in de vorige sessie mee waren begonnen op te solliciteren. Dit leidt uiteindelijk tot een gemiddelde uplift van 10% op conversie.

Ideale sollicitanten

Naast instant profiles, kun je nog steeds profielen verzamelen voor maximaal een jaar, mits je hier akkoord voor hebt. Indien je meer mogelijkheden geeft voor je bezoeker wanneer deze ingelogd is, kun je deze bezoeker makkelijker van dienst zijn en zo de conversie verhogen. Met behulp van Smartweb weet je aan welke vacatures iemand is begonnen met solliciteren, welke vacatures iemand heeft gezien en welke zoekopdrachten iemand heeft gedaan. Door je ideale sollicitant te vinden met behulp van een Candidate Data Platform zoals EffectiveProfiles, waarin je je first party data opslaat, kun je vergelijkbare mensen als je ideale sollicitant ook weer makkelijker vinden op andere kanalen. Maak hier gebruik van de look-a-like opties binnen Google Ads en Facebook om beter te kunnen targeten op de juiste doelgroep. Idealiter maak je hier ook onderscheid tussen sollicitanten en uiteindelijke hires, waarbij je hogere budgetten op look-a-like audiences van je hires zult inzetten voor het beste resultaat. De targeting opties worden op gebied van recruitment steeds beperkter waardoor de juiste custom audiences o.b.v. first party data enorm kunnen helpen bij het bereiken van de laagste CPA.

Ben jij al voorbereid op de cookieloze toekomst? Vraag de vrijblijvende cookiescan aan en zie hoe je ervoor staat!

 

button

Recommended Reads