E-mail marketing tool

E-mails sturen kan iedereen. Echter, gesegmenteerd en gepersonaliseerd e-mails versturen is al weer een stuk lastiger. Onze E-mailmarketing tool Smartmail is hiervoor ideaal. In de basis een hele gebruiksvriendelijke tool om nieuwsbrieven met een Drag & drop editor in elkaar te zetten. Maar door de uitgebreide koppeling tussen Smartmail en Effective Profiles, ons customer data platform, kunnen we e-mails datadriven versturen en personaliseren. 

Data verzameling

Door middel van de slimme connectie tussen EffectiveProfiles en Smartmail kunnen we op een laagdrempelige manier data verzamelen. Met een SmartQuestion kun je één meerkeuze vraag stellen aan je base, waarbij de lezer het antwoord aanklikt en na verzending dit antwoord automatisch op profielniveau wordt opgeslagen. Dit antwoord kan vervolgens weer gebruikt worden voor segmentatie doeleinden. 

Verder kan elke e-mailinteractie op profielniveau worden opgeslagen. Zo kun je aan elk URL een tag hangen om bij te houden waar de interesses van elke lezer ligt. De ene lezer zal bijvoorbeeld meer op zoek zijn naar inspiratie en de andere meer naar producten.

Segmentatie

De eerste stap na het verzamelen van data over je e-mailbase is segmentatie. Als je e-mails elke keer op andere onderwerpen inspelen, hoef je niet iedereen hierover te mailen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om meerdere e-mails op te stellen met allemaal verschillende onderwerpen passend bij de interesses van het segment. In EffectiveProfiles kunnen er segmenten worden gemaakt van alle beschikbare databronnen (e-commerce, social, website etc.), welke vervolgens door kunnen worden gestuurd naar Smartmail. Deze mensen kun je daarna weer targeten of misschien wel net zo belangrijk; uitsluiten.

Personalisatie

Door middel van de uitgebreide dataverzameling mogelijkheden kunnen we op verscheidene manieren de nieuwsbrief personaliseren. Door de koppeling met de website personalisatie tool, Smartweb, kunnen afgevangen website gedrag gebruiken in de nieuwsbrief. Zo kunnen er persoonlijke productaanbevelingen gedaan worden aangezien niet elk product even relevant is voor iedere ontvanger.

Naast aanbevelingen kunnen er ook contentblokken binnen de nieuwsbrief worden gepersonaliseerd. Met behulp van dynamische content ziet de nieuwsbrief er voor iedereen anders uit. Je kunt dus alsnog je nieuwsbrief naar je hele base sturen, maar dan de inhoud alsnog voor iedereen ‘segmenteren’.

Automation

Je kan pas echt de juiste e-mails op het juiste moment naar de juiste ontvanger sturen als je marketing automation gebruikt. Zo kun je op basis van gedrag van de ontvangers opvolgacties inplannen. Denk hier aan het klikken van een bepaalde link in een e-mail, een aantal keer eenzelfde product bekijken op de website of het bereiken van een bepaalde leadscore. In EffectiveProfiles kunnen we op basis van gedrag uit verschillende databronnen audiences creëren. Op het moment dat een consument in dit audience wordt geplaatst, kan er een gehele flow worden getriggerd. Minder handmatig werk én meer conversies als resultaat.

Meer weten of het personaliseren en automatiseren van je e-mailcampagnes? Plan een telefoongesprek in met één van onze consultants of stuur een e-mail naar info@weconnect.nl.