Pinterest als aanvulling op jouw online marketingstrategie

Pinterest als aanvulling op jouw online marketingstrategie

terug

Pinterest als aanvulling op jouw online marketingstrategie 

Community Manager & Consultant: Sandra

Image
terug

A week in the (working) life of …

Community Manager & Consultant: Niki

Image

Pinterest: er gaat meer schuil achter dit kanaal dan de meesten denken. Het sociale platform is niet alleen een online moodboard met aantrekkelijke plaatjes, nee Pinterest kan zelfs een waardevolle aanvulling zijn op de online marketingstrategie van een merk. Ook op die van jou. Maar … hoe dan? In deze blog vertel ik je meer over de mogelijkheden van dit sociale kanaal. In deze blog deel ik een aantal tips & tricks en vertel ik je meer over de mogelijkheden van dit sociale kanaal.

Is Pinterest geschikt voor mijn organisatie?

Ben je een organisatie die B2C opereert? Dan is het antwoord: JA. Waarom? Pinterest is namelijk een vijver vol potentiele klanten. En niet zomaar potentiele klanten. Op Pinterest vind je potentiele klanten die zelf al actief op zoek zijn naar bijvoorbeeld een nieuwe bank, nieuwe schoenen, etc. Dit is ontzettend waardevol!

Waar je als marketeer op kanalen als Facebook potentiele klanten door de volledige sales funnel moet leiden en hen bewust moet maken van hun eigen koopbehoefte, weten Pinterest-gebruikers dit al van zichzelf. Wanneer een consument zoekgedrag vertoont binnen dit platform, weet je dat er een koopintentie is en de kans op daadwerkelijk koopgedrag veel groter is dan binnen ieder ander
sociale media kanaal. Cijfers beamen dit: ‘’93% van de actieve Pinners geven aan Pinterest te gebruiken in hun plan om aan te kopen en 87% geeft aan dat ze iets hebben gekocht vanwege de content op Pinterest’’ (Bron: Emerce). Wat ons betreft een gemiste kans dus als je als merk in deze fase niet aanwezig bent.

Case Trendhopper

Voor een van onze klanten, Trendhopper, lag de afgelopen extra focus op Pinterest als verlengstuk van de marketingstrategie. Door tactische en effectieve aanpassingen door te voeren binnen het Pinterest account, is het bereik en de betrokkenheid van de Trendhopper volgers aanzienlijk gestegen. Al in de eerste maand steeg het gemiddelde aantal impressies met 101% en het gemiddelde aantal kijkers per maand met 57%. De gemiddelde betrokkenheid is met 46,5% gestegen. Daarbij is het websiteverkeer met 34,8% gestegen. Dat Pinterest succesvol is voor Trendhopper, is vooral te zien aan de gemiddelde bezoekerstijd van
consumenten op de webshop. Een consument die via Pinterest de website bezoekt, heeft een gemiddelde bezoekerstijd van maar liefst 4 minuten. Bezoekers die via andere sociale mediakanalen binnenkomen, blijven gemiddeld 1 minuut op de website.

Zelf aan de slag met Pinterest

Wil je als merk ook aan de slag met Pinterest als aanvulling op jouw marketingstrategie? Maak dan handig gebruik van de volgende basistips & tricks:

  • Zorg voor een goede mix tussen eigen pins en pins van anderen, maar zorg dat jouw eigen content wel leading is: je wilt immers websiteverkeer naar jouw webshop genereren.
  • Prefereer weinig borden met veel pins boven veel borden met weinig pins: zo kun je vaker bestaande borden updaten en verschijn je vaker in het nieuwsoverzicht van potentiele klanten.
  • Update elke dag jouw Pinterest borden: dit is dé manier om bovenaan in het nieuwsoverzicht te komen en dus gezien te worden door jouw doelgroep.
  • Plaats bij iedere (re)pin een tekst die voor jouw producten en branche relevant zijn. Denk na over op welke zoekwoorden iemand zal zoeken naar een bepaald product en maak slim gebruik van deze zoekwoorden en synoniemen. Maak ook gebruik van 3-5 relevante hashtags per pin.
  • Voeg pins toe vanuit jouw website: hiermee zorg je voor een koppeling tussen jouw website en de betreffende pin. Wil je een afbeelding toevoegen vanaf jouw computer? Geef de afbeelding een duidelijke naam en niet zomaar 95438.jpg. Voeg ook altijd een passende URL toe aan de afbeelding om websiteverkeer te genereren.
  • Zorg dat de landingspagina waar mensen op landen na het klikken op een pin, in orde is. Oftewel: zorg voor duidelijke productinformatie, reviews, prijzen en een call to action. Niets is vervelender voor een consument dan dat hij doorklikt en vervolgens niet de informatie krijgt die hij/zij graag wil lezen.

Meten is weten

Pinterest is een prachtige manier om visueel aantrekkelijke merken in de kijker te spelen. Het is een niet-salesmatige manier om jouw producten in de etalage te zetten. Maar hoe weet je nu wat het ‘pinnen van die plaatjes’ oplevert? Pinterest zelf biedt een mooi statistiekenoverzicht met o.a. demografische gegevens van jouw bezoekers, meest gewaardeerde pins, het verloop in het aantal
bezoekers en misschien nog wel het allerbelangrijkste: de Click Through Rate (CTR) naar jouw website. Deze cijfers geven een goed overzicht van wat er gebeurt binnen het kanaal, maar wanneer je inzicht wilt hebben in wat Pinterest als medium in keiharde euro’s oplevert, zul je een stapje extra moeten doen door het toevoegen van UTM codes aan elke pin die je plaatst.

Deel deze story

Arthur Samson
Sandra Pipping

Community Manager & Consultant


Ook een succesvolle Pinterest strategie?

Ben je als merk zoekende naar de juiste Pinterest strategie? Of heb je überhaupt nog geen idee of Pinterest een geschikte aanvulling is aan jouw online marketingmix? Stuur ons een berichtje, we helpen je graag op weg!

Meer over Pinterest
Arthur Samson
Niki Davidse

Community Manager & Consultant


Lijkt het je leuk om bij ons te werken?

Bekijk onze vacatures!

naar vacatures