Zo creëer je fan content en houd je fans betrokken

Zo creëer je fan content en houd je fans betrokken

7 tips en voorbeelden

De reden dat je een social kanaal inzet, is om een band op te bouwen met je fans. Maar dat is tevens ook de grootste uitdaging! Want hoe zorg je ervoor dat je fanbase betrokken blijft en steeds opnieuw de interactie aangaat? Eigenlijk gaat dat op dezelfde manier als een vriendschap: de relatie moet van twee kanten komen. Een social kanaal is niet (alleen) bedoeld om te zenden, maar juist ook om te delen. En dan bedoelen we niet alleen het delen van je eigen content, maar juist die van je fans! Start met verzamelen, roep je fanbase op en maak samen van je social kanaal een verzameling met gedeelde interesses. Hieronder geven we jou zeven tips en voorbeelden van hoe je met je fans gezamenlijke content kunt maken.

1. Alternatieve tips

Duik je social kanaal in en ga op zoek naar tips en ideeën die fans hebben gedeeld over het gebruik van je product. Soms zit het verstopt in een reactie, andere keren is het overduidelijk op je tijdlijn geplaatst. Hoe dan ook: maak er content van en deel het groots met heel de fanbase. Vertel er natuurlijk wel even bij dat dit niet je eigen idee was. Oja, en mocht je nou een tip zonder foto ontvangen van je fan, dan kan je er natuurlijk ook zelf een leuk beeld bij maken.

2. Blijdschap en complimentjes

Waar het hart vol van is, daar stroomt de mond van over. En zo kan het precies zijn bij fans. Voor je het weet verzamel je in korte tijd de leukste complimenten of blijde reacties over jouw product. En waarom zou je die niet bekend maken aan de rest van de fanbase? Zo kan je meteen je dankbaarheid uiten. En zeker weten dat het je andere fans aanspoort om ook hun mening te delen. Win-win!

Wil je het groot aanpakken? Overweeg dan eens een Testpanel app in te zetten. Faciliteer fans om je product te testen, bijvoorbeeld een verbeterde smaak of geheel nieuw product. En vraag hen vervolgens hun mening te geven. Dit is niet alleen social proof, maar geeft jou ook nog eens een hoop belangrijke insights voor verdere productontwikkelingen.

3. Suggesties voor productverbetering

Jij kan je product nog zo geweldig vinden, maar uiteindelijk is het de consument die het moet kopen. Hoe waardevol is het dan niet om te luisteren naar wat je fans te zeggen hebben? Zo bleek de Engelse drop van Klene een hoop selectieve liefhebbers te kennen. De één pikte vooral de kokosrondjes uit de zak, terwijl de ander als eerste de dropstaafjes op at. Dat bracht Klene op het idee om elke variant in een aparte zak uit te brengen onder de naam “Jouw favoriet”. We kunnen je garanderen, dit was een groot succes en leverde een hoop waardering op bij de fans.

4. Gebruikservaringen

Het is telkens weer een plezier én een eer om foto’s van je fans te ontvangen waarin ze hun ervaringen met jouw product delen. In sommige gevallen kan jouw product een hele speciale rol spelen in iemand zijn leven. In dat geval is een uniek stukje content wel op zijn plaats:

Ook hiervoor geldt, wil je het groots aanpakken, bouw er een campagne omheen. Zo bedachten wij voor CêlaVíta de Stamppot Kookwedstrijd. Je leest er alles over in deze case: CêlaVíta Stamppot Kookwedstrijd . Met hetzelfde doel, fans de content laten maken, organiseert Trendhopper twee keer per jaar de activatie Restyle your home. Fans krijgen de kans hun interieur een restyling te geven met accessoires uit de nieuwste Trendhopper collectie. Naast originele content levert zo’n campagne een hoop awareness op en loyaliteit richting het merk.

5. Q van de fan & A van jou

Met de dagelijkse webcare beantwoord je een hoop vragen. En kom je er nu achter dat je al tien keer hetzelfde antwoord hebt gegeven, misschien is het dan eens tijd om deze vraag en public te beantwoorden. Blijkbaar is het een top-of-mind topic bij je fans. Een perfecte kans om ze te voorzien van relevante content.

6. Foto van de maand

Hebben jij en je fans een overduidelijke liefde voor maar één ding? Deel het met elkaar! Zeker weten dat je de rest van de fanbase ook blij maakt. En … bovendien aanspoort om ook hun liefde te delen. Oja, een beloning voor het delen is sympathiek, maar niet noodzakelijk. Ongetwijfeld is het wel een kans om je fans bekend te laten maken met je assortiment.

7. Verzamelen!

Denk je nou regelmatig: “Hé, zo’n fanfoto ben ik eerder tegenkomen.” Misschien is het dan eens tijd om er leuke content van te maken. Met een kleine oproep vind je vast nog meer fans met zo’n briljante foto. Het verzamelen kan vervolgens beginnen!

En hiervoor geldt ook: wil je het groter aanpakken? Start een leuke campagne. Zo vroegen we de fans van Siemens Koffie hun wereldse koffie met elkaar te delen door middel van de Engagement App. Bekijk ‘m hier. Met dezelfde App ontving Europcar een flinke lading vakantiekiekjes van fans die net als Europcar hun eigen weg zijn gegaan. De komende tijd kan Europcar weer leuke content maken met deze unieke input van haar fans.

Sta je na het zien van deze content voorbeelden te popelen om aan de slag te gaan. Doen! Je zult zien, fans vinden het een eer als je hun content gebruikt en zullen je daar alleen maar dankbaar voor zijn. En mocht je toch nog vastlopen bij het creëren van content op basis van fan input, dan ben ik je grootste fan om je daarbij te helpen. Mail me gerust: marjolein@weconnect.nl.

Deel deze post

Marjolein Slangen

Client & community manager

Marjolein Slangen

Client & community manager