Wat betekent de komst van een nieuwe generatie voor jouw strategie?

Wat betekent de komst van een nieuwe generatie voor jouw strategie?

De kans is groot dat je er de afgelopen tijd al eens over hebt gelezen: de komst van generatie Z. Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2010 (zelf hoor ik er net niet meer bij ☺️) en is dus tussen de 22 en 7 jaar oud. Dat betekent dat de eerste “generatie z-ers’’ de arbeidsmarkt al aan het betreden zijn, snel een vast inkomen zullen krijgen (of al hebben) en even grof genomen ook over een jaar of 5 al kinderen hebben. Grote kans dat ze in jouw doelgroep aan het binnendringen zijn.

Een lastige, maar ook leuke verschuiving. Want neem je het gedrag van deze eerste Z’ers al mee in je strategie zoals je die nu hebt? Focus je je nog op de (mits van toepassing) “oudere’’ doelgroep? Óf ga je al aan de slag met een aparte strategie om de jongeren aan te spreken?

Generatie Z kent geen leven zonder internet en heeft social media niet moeten omarmen, maar is ermee opgegroeid. Ze “vereisen’’ dan ook een andere benadering dan hun voorgangers. Ze zijn gewend aan een eindeloze informatiestroom en onophoudelijke dialoog en hebben hierdoor een zeer korte aandacht spanne (gemiddeld 8 seconden), zijn gewend om te multitasken (op maar liefst 5 verschillende schermen) en verkiezen snellere social media als Snapchat boven Facebook. Ze zijn grillig als consument, omdat zij eraan gewend zijn benaderd te worden als klant of gebruiker, zo voorspelde de Huffington Post.

Hoe spreek je generatie Z aan?

Een studie van Kantar Milward Brown leert ons de volgende feiten en tips om hiermee om te gaan:

  • Ze slaan snel advertenties over. Door de constante overdosis aan informatie heeft generatie Z als eerste generatie een filter ontwikkeld voor niet oprechte, overdreven en onware communicatie. Wees dus oprecht en kom met een boodschap waar de doelgroep zich mee kan identificeren.
  • Met creativiteit kun je scoren binnen deze groep: muziek, humor en beroemdheden maken Generatie Z allemaal ontvankelijker voor reclame dan hun voorgaande generatie.
  • Ze zijn positiever ten aanzien van merken die hen laten stemmen over iets wat er gaat gebeuren, een optie laten kiezen of een beslissing laten nemen.

In de praktijk

Onlangs bij Emerce Digital Marketing Live heb ik een presentatie van ING Nederland bijgewoond die mij aan het denken heeft gezet. Waarom? Zij hebben besloten om zich nú al te gaan richten op de jongere delegatie van generatie Z. Niet per se de doelgroep van de ING op dit moment, maar wél de doelgroep van de toekomst! ING bereikt deze groep met passende content op een passend kanaal: voetbalfilmpjes (met bekende voetballers/influencers) op YouTube. Het bleek een gouden zet. De views op YouTube waren vele malen hoger en goedkoper en de content werd ook nog eens langer bekeken dan op Facebook.

Dit is natuurlijk niet voor iedereen direct weggelegd, ING heeft met haar positie als dé sponsor van het Nederlandse voetbal een gouden formule in hand en heeft daar goed gebruik van gemaakt. Maar het kan je wel inspireren om zelf eens na te denken over welke middelen jouw bedrijf hiervoor in zou kunnen zetten. Dat geef ik daarom graag mee als boodschap na het lezen van deze blog … want ze komen er nu écht aan! 😉

Deel deze post

Interessant?

Wij helpen je graag met het meedenken over jouw (toekomstige) doelgroep en hoe die te bereiken!


neem contact op

Denise Boon

Community & activation manager

Denise Boon

Community & activation manager