Fan content campagne voor Europcar!

De opdracht.

”Kies jouw eigen weg”, dat is de propositie van Europcar. Met Europcar ben je flexibel en kun je overal ter wereld komen. Het doel was om dit uit te dragen op een heel persoonlijke en laagdrempelige manier en om daarnaast de betrokkenheid tussen het merk en de fans op Facebook te vergroten.

Onze oplossing.

Om de interactie met Europcar fans aan te gaan, hebben we onze Engagement App ingezet. Dit is een app op Facebook waarin we, in dit geval, allereerst fans vragen hun eigen vakantiefoto in te zenden. Fans konden ervoor kiezen om zelf deel te nemen aan de app, de inzendingen te bekijken of de interactie aan te gaan door te stemmen op hun favoriete vakantiefoto.

In het geval van Europcar ging het bij deze campagne om het delen van vakantiefoto’s met de insteek: ‘heb jij ook jouw eigen weg gekozen deze vakantie?’. Om fans te stimuleren, maakten deelnemers kans op een polaroid camera van Fujifilm. Het aantal stemmen dat de deelnemers in de app kregen, werd hierdoor meegenomen bij de beslissing van de vakjury.

EffectiveProfiles
Als een deelnemer zich inschreef in de app, werden een aantal gegevens gevraagd. Deze gegevens verrijken de dataprofielen in ons EffectiveProfiles platform. Dankzij deze dataprofielen komen we meer te weten over de Europcar fans en daardoor kunnen we hier bij toekomstige campagnes en advertising op inspelen.

Advertising
Het advertentiebudget is verdeeld over 2 post boosts en een klik campagne. Het doel was om mensen te laten klikken naar de app en te laten deelnemen met hun leukste vakantiefoto. Daarom we hebben gebruikgemaakt van de volgende doelgroepen:

  • Fans van de pagina van Europcar.
  • Mensen met interesse in vloggen/influencers.
  • Een look-a-like audience gebaseerd op de groep in ons dataplatform EffectiveProfiles die bij de vorige activatie hebben aangegeven auto’s te huren op vakantie.
  • Mensen die het afgelopen jaar betrokkenheid hebben getoond op de pagina maar geen fan zijn.
  • In het algemeen de leeftijd 25-45 jaar.
  • Mensen met interesse reizen en fotograferen.

De resultaten.

Looptijd: 14 t/m 27 augustus 2017.
Inschrijvingen aantal: 410.
Aantal stemmen op foto’s: 1.581.
Aantal nieuwe Facebook fans tijdens de actieperiode: 215.
Totale bereik van de campagne: 138.480.
Totaal aantal weergaven van de advertenties: 346.099.

Het was een erg succesvolle campagne, waarin maar liefst 410 deelnemers foto’s hebben ingestuurd! Daarnaast hebben ook 1.581 mensen hun stem uitgebracht op de ingezonden foto’s en zijn er heel veel leuke reacties op de actie gekomen. Bij advertising was te zien dat de interessegroepen van Facebook goede resultaten toonden. De look-a-like audience o.b.v. de EffectiveProfiles profielen zorgde zelfs voor een verhoging van de CTR met 0,4% t.o.v. de gemiddelde CTR. Ook heeft de actie gezorgd voor een flinke verjonging van de database. In de toekomst biedt dat weer mogelijkheden om nieuwe targeting groepen aan te maken voor het boosten van posts.

Wil je meer voorbeelden van manieren om fan content in een campagne te verwerken?
Lees dan deze blog!