Creatief met Canvas

terug

Creatief met Canvas

Designer Madelon aan het woord

Image
terug

Creatief met Canvas

Designer Madelon aan het woord

Image

In 2016 kwam Facebook met een nieuw advertentie format: Canvas. In het kort, voor als je even een opfrisser nodig hebt; Canvas is een advertentie die alleen zichtbaar is op mobiel en beeldvullend wordt afgespeeld voor de ultieme beleving. Je kunt hierbij ongelofelijk veel customizen. Zo kun je kiezen uit verschillende onderdelen, zoals foto’s, carrousels, video’s, buttons en (kop) teksten en dat allemaal in de volgorde zoals jij het wilt. Door het beeldvullende en interactieve aspect is dit format zeer aantrekkelijk voor de Facebookgebruiker en voor een merk dus een heel interessante manier van adverteren.

Voor een designer zoals ik is een Canvas ontwerpen een heel leuke klus door al die vrijheid die je binnen het platform hebt. Het leunt enorm op het visuele aspect en dit moet dus ook zeker de prioriteit krijgen! Mooie, pakkende beelden zeggen meer dan een stuk tekst.

Het gebruik van een Canvas kan verschillende doelen hebben en in deze blog laat ik je graag een paar verschillende (creatieve) manieren van een Canvas zien.

1. Brand building

Een Canvas is een goede manier om een verhaal te vertellen, dus als je als merk bijvoorbeeld een nieuw product in de markt hebt gezet, zou ik zeker aanraden om het Canvas format in gedachten te houden. Soms wil je nu eenmaal meer vertellen dan in een losse Facebook post past en waarvoor een video al snel te lang wordt. In een Canvas kun je van deze informatie een mooi en pakkend geheel maken zonder de boodschap in te hoeven korten.

Voor de lancering van een nieuwe productlijn van kruidenmerk Euroma, de Essentials, hebben we een Canvas gemaakt. De Essentials zijn luxe kruidenmelanges, ontworpen door chef-kok Jonnie Boer. Voor deze advertentie hebben we o.a. gebruikgemaakt van de tilt-to-pan functie, waardoor het eerste beeld van het Canvas direct interactief en aansprekend was. Alle informatie konden we goed kwijt in de carrousels en video’s. Op het einde werd de fan doorverwezen naar de website van de Essentials.

2. Clicks naar je website door te inspireren

Optie 1 van deze blog is een tijdrovende optie: er gaat veel werk in zitten om uit te denken hoe je het verhaal achter een merk of product het beste kunt vertellen en vormgeven. Maar een Canvas kan ook simpeler gebruikt worden, bijvoorbeeld om te inspireren en daardoor de fan naar een andere website te leiden.

Voor Modifast hebben we dit jaar een Canvas ingezet met recepten voor ontbijt, lunch en avondeten. Al deze foto-carrousels verwezen door naar de website, wat een hoop clicks opleverde met weinig kosten. Op deze manier gebruik je een Canvas als het ware als een receptenboekje wat relatief weinig tijd kost om te maken als je alle beelden als klaar hebt staan.

3. Genereer conversies met gamification

Zoals ik eerder al schreef is een Canvas een ideaal platform om je creatief mee uit te leven. Dit kan ook op een zeer interactieve manier: maak van je Canvas een kleine game!

Dit hebben we dit jaar voor Trendhopper gedaan. De nieuwe folder met de nieuwe collectie was uitgekomen, maar we wilden de fans niet ‘te plat’ alleen de producten laten zien. Daarom hebben we ervoor gekozen om ze op een speelse wijze te inspireren en zo naar de webshop door te verwijzen. Het sfeerbeeld van de ruimte met de meubels hebben we opgeknipt in 3 onderdelen en in die 3 onderdelen verschillen toegepast: denk aan een andere bank, ander kleed, andere kleur muur etc. In het Canvas kon de fan door de 3 foto carrousels heen swipen en zo zijn of haar eigen woonkamer samenstellen met de verschillende opties. Onderaan het Canvas met een statische knop werd de fan doorverwezen naar de folder.

Een verfrissende manier om een Canvas in te zetten, met veel mogelijkheden!

4. Canvas gebruiken als online folder

Iets nieuwer is de Canvas collectie advertentie. De laatste maanden zie je deze vorm veel voorbijkomen bij bijvoorbeeld interieurmerken op Facebook. In een collectie advertentie kun je gemakkelijk producten toevoegen die linken naar de webshop. Afbeeldingen van de producten kun je zelf opmaken en uploaden, maar meestal blijft het design bij deze Canvas vorm eenvoudig en ligt de nadruk echt op converteren. Wij hebben dit Canvas format al voor merken als Trendhopper en Budget Home Store ingezet.

Deel deze story

In 2016 kwam Facebook met een nieuw advertentie format: Canvas. In het kort, voor als je even een opfrisser nodig hebt; Canvas is een advertentie die alleen zichtbaar is op mobiel en beeldvullend wordt afgespeeld voor de ultieme beleving. Je kunt hierbij ongelofelijk veel customizen. Zo kun je kiezen uit verschillende onderdelen, zoals foto’s, carrousels, video’s, buttons en (kop) teksten en dat allemaal in de volgorde zoals jij het wilt. Door het beeldvullende en interactieve aspect is dit format zeer aantrekkelijk voor de Facebookgebruiker en voor een merk dus een heel interessante manier van adverteren.

Voor een designer zoals ik is een Canvas ontwerpen een heel leuke klus door al die vrijheid die je binnen het platform hebt. Het leunt enorm op het visuele aspect en dit moet dus ook zeker de prioriteit krijgen! Mooie, pakkende beelden zeggen meer dan een stuk tekst.

Het gebruik van een Canvas kan verschillende doelen hebben en in deze blog laat ik je graag een paar verschillende (creatieve) manieren van een Canvas zien.

1. Brand building

Een Canvas is een goede manier om een verhaal te vertellen, dus als je als merk bijvoorbeeld een nieuw product in de markt hebt gezet, zou ik zeker aanraden om het Canvas format in gedachten te houden. Soms wil je nu eenmaal meer vertellen dan in een losse Facebook post past en waarvoor een video al snel te lang wordt. In een Canvas kun je van deze informatie een mooi en pakkend geheel maken zonder de boodschap in te hoeven korten.

Voor de lancering van een nieuwe productlijn van kruidenmerk Euroma, de Essentials, hebben we een Canvas gemaakt. De Essentials zijn luxe kruidenmelanges, ontworpen door chef-kok Jonnie Boer. Voor deze advertentie hebben we o.a. gebruikgemaakt van de tilt-to-pan functie, waardoor het eerste beeld van het Canvas direct interactief en aansprekend was. Alle informatie konden we goed kwijt in de carrousels en video’s. Op het einde werd de fan doorverwezen naar de website van de Essentials.

2. Clicks naar je website door te inspireren

Optie 1 van deze blog is een tijdrovende optie: er gaat veel werk in zitten om uit te denken hoe je het verhaal achter een merk of product het beste kunt vertellen en vormgeven. Maar een Canvas kan ook simpeler gebruikt worden, bijvoorbeeld om te inspireren en daardoor de fan naar een andere website te leiden.

Voor Modifast hebben we dit jaar een Canvas ingezet met recepten voor ontbijt, lunch en avondeten. Al deze foto-carrousels verwezen door naar de website, wat een hoop clicks opleverde met weinig kosten. Op deze manier gebruik je een Canvas als het ware als een receptenboekje wat relatief weinig tijd kost om te maken als je alle beelden als klaar hebt staan.

3. Genereer conversies met gamification

Zoals ik eerder al schreef is een Canvas een ideaal platform om je creatief mee uit te leven. Dit kan ook op een zeer interactieve manier: maak van je Canvas een kleine game!

Dit hebben we dit jaar voor Trendhopper gedaan. De nieuwe folder met de nieuwe collectie was uitgekomen, maar we wilden de fans niet ‘te plat’ alleen de producten laten zien. Daarom hebben we ervoor gekozen om ze op een speelse wijze te inspireren en zo naar de webshop door te verwijzen. Het sfeerbeeld van de ruimte met de meubels hebben we opgeknipt in 3 onderdelen en in die 3 onderdelen verschillen toegepast: denk aan een andere bank, ander kleed, andere kleur muur etc. In het Canvas kon de fan door de 3 foto carrousels heen swipen en zo zijn of haar eigen woonkamer samenstellen met de verschillende opties. Onderaan het Canvas met een statische knop werd de fan doorverwezen naar de folder.

Een verfrissende manier om een Canvas in te zetten, met veel mogelijkheden!

4. Canvas gebruiken als online folder

Iets nieuwer is de Canvas collectie advertentie. De laatste maanden zie je deze vorm veel voorbijkomen bij bijvoorbeeld interieurmerken op Facebook. In een collectie advertentie kun je gemakkelijk producten toevoegen die linken naar de webshop. Afbeeldingen van de producten kun je zelf opmaken en uploaden, maar meestal blijft het design bij deze Canvas vorm eenvoudig en ligt de nadruk echt op converteren. Wij hebben dit Canvas format al voor merken als Trendhopper en Budget Home Store ingezet.

Deel deze story

Arthur Samson
Madelon van der Sar

Visual Designer


Canvas iets voor jou?

In deze blog heb ik het vooral over de verschillende creatieve manieren gehad om een Canvas vorm te geven en nog niet eens over de positieve resultaten die bovenstaande Canvassen opgeleverd hebben. Als je benieuwd geworden bent naar dit advertentie format en wat het je merk allemaal kan opleveren, neem dan contact met ons op en dan vertellen we je er graag meer over!

contact
Arthur Samson
Madelon van der Sar

Visual Designer


Canvas iets voor jou?

In deze blog heb ik het vooral over de verschillende creatieve manieren gehad om een Canvas vorm te geven en nog niet eens over de positieve resultaten die bovenstaande Canvassen opgeleverd hebben. Als je benieuwd geworden bent naar dit advertentie format en wat het je merk allemaal kan opleveren, neem dan contact met ons op en dan vertellen we je er graag meer over!

contact