Pinterest advertising - eerste resultaten

Adverteren op Pinterest: de eerste resultaten!

terug

Adverteren op Pinterest:

De eerste resultaten

terug

A week in the (working) life of …

Community Manager & Consultant: Niki

Image

Het is eindelijk zo ver, de advertising mogelijkheden op Pinterest zijn ook uitgerold in Nederland. En als we door Pinterest scrollen gebeurt dit al volop! Grote namen als Ikea, Karwei, Allerhande en Scotch & Soda gingen ons voor. In deze blog delen wij de eerste bevindingen aan de hand van campagnes van twee van onze klanten: Trendhopper en Kips.

Wat feiten en cijfers

Wereldwijd heeft Pinterest 250 miljoen actieve gebruikers, die samen goed zijn voor 175 miljard pins. Het gebruik in Nederland is het afgelopen jaar met 18% toegenomen en er zijn nu 3,5 miljoen Pinterest-gebruikers in Nederland (Newcom Research, 2019). De meest populaire topics zijn inrichting, kleding, reizen, recepten, technische snufjes, kunst en doe-het-zelf-ideeën. Het Pinterest kanaal heeft een belangrijke rol in de customer journey, omdat het consumenten bereikt in één van de eerste fases van de funnel. Hiermee kun je vroegtijdig in beeld komen bij je doelgroep en ze inspireren met jouw ideeën en producten. Hoe Pinterest een aanvulling kan zijn op jouw online strategie lees je in onze eerdere blog.

Hoe zien de campagnes eruit?

Voor onze klanten Trendhopper en Kips hebben we campagnes opgezet met verschillende doelstellingen: bij Trendhopper ligt de focus op verkeer naar de website en bij Kips op awareness voor het merk en de producten. Hierbij spelen de campagnes van Trendhopper in op het inspireren met interieurbeelden, gericht op een brede doelgroep met interesse in Wonen & Interieur. En de campagnes van Kips zijn gericht op het inspireren met receptbeelden, die gericht zijn op het borrelmoment en koude borrelhapjes. Voor de targeting hebben we een audience gemaakt met specifieke Pinterest keywords die gebaseerd zijn op onze analyses van het zoekgedrag. Dit hebben we gedaan door relevante zoekwoorden te categoriseren per productcategorie. Daarnaast hebben we een audience aangemaakt met interesses passend bij de doelgroep van het merk. De targetingoptie leeftijd is nog niet beschikbaar in Nederland, maar verder zijn de targeting mogelijkheden erg uitgebreid.

Hoe ziet een Pinterest campagne eruit?

De eerste resultaten

De resultaten van de campagnes zijn veelbelovend! De resultaten hebben we afgezet tegen de bereik en verkeer cijfers vanuit andere social kanalen (o.a. Facebook en Instagram), en gespiegeld met de klantspecifieke benchmarks. De verschillen zijn groot: we zien dat het 60% goedkoper is om personen te bereiken en te laten converteren. Dit maakt Pinterest een lucratief advertising kanaal. Opvallend is het websiteverkeer bij de campagne, terwijl de gemiddelde CPM erg laag blijft. Dit toont aan dat Pinterest, naast een inspirerend kanaal, ook zeer geschikt is voor conversie. Als we kijken naar de contentvormen die mogelijk zijn, heeft de contentvorm video tot nu toe het beste resultaat. De video kijktijd is langer in vergelijking tot andere social kanalen en de kosten zijn lager.

Tips en learnings

  1. Zorg dat de campagne en content past bij je doelstelling.
  2. Gebruik de juiste keywords in de pinomschrijving om gemakkelijk gevonden te worden
  3. Experimenteer met targeting door gebruik te maken van verschillende keywords en interesses. Dit kun je ook doen door verschillende audiences in één campagne te gebruiken.
  4. Ga voor video! Deze contentvorm werkt super goed op Pinterest.
  5. Heb je meer ruimte nodig om meerdere functionaliteiten van een product te tonen? Gebruik dan de carrousel-optie!
  6. Ben je bewust van de kracht van het kanaal: inspiratie. Denk goed na hoe je pinners kun inspireren in het begin van de journey.

Benieuwd of Pinterest bij jouw merk past?

De eerste advertising resultaten zijn veelbelovend en laten goed de toegevoegde waarde van het kanaal zien. Vooral als je consumenten vroeg in de customer journey wilt bereiken en inspireren, is Pinterest uitermate geschikt. Hiermee kun je in een vroeg stadium de aankoopbeslissing beïnvloeden. Wil je meer informatie over Pinterest advertising of ben je benieuwd hoe je dit kunt inzetten voor jouw merk? Ga dan naar onze Pinterest Advertising pagina of neem contact op via onderstaande contactgegevens.

Deel deze story

 
 
 
Mieke Prins
Iris van Wijngaarden

Community Manager & Consultant


Ben je als merk zoekende naar de juiste Pinterest strategie? Of heb je überhaupt nog geen idee of Pinterest een geschikte aanvulling is aan jouw online marketingmix? Stuur ons een berichtje, we helpen je graag op weg!

Neem contact op
Arthur Samson
Niki Davidse

Community Manager & Consultant


Lijkt het je leuk om bij ons te werken?

Bekijk onze vacatures!

naar vacatures