Vanaf donderdag adverteren op Instagram

Vanaf donderdag adverteren op Instagram


Het is zover! Vanaf a.s. donderdag wordt Instagram in Nederland opengesteld voor advertenties van bedrijven. Tot dusver was het op Instagram, hét beeldgerichte sociale medium met meer dan 300 miljoen actieve gebruikers, alleen mogelijk om je eigen volgers te bereiken.

Met een technologie die gebruik maakt van het advertisingplatform van moederbedrijf Facebook, kun je een Instagramcampagne aan één van de drie doelen koppelen: klikken naar website, app installeren of videoweergaven. Op deze manier kan jouw doelgroep bijvoorbeeld direct een product kopen in de webshop, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of een recept bekijken. Waar alleen links in de bio voorheen klikbaar waren, bieden Instagramadvertenties nu ook de mogelijkheid tot directe conversie.

Daarnaast zal het nu ook op Instagram eenvoudig worden om je advertentie in te zetten op de doelgroep van jouw merk op basis van hun interesses. Met deze targetting mogelijkheid geeft Instagram jouw merk de kans om in contact te komen met een relevante doelgroep, naast je huidige volgers.

Instagram zal nog steeds visueel blijven, aangezien de advertenties, net als op Facebook, maximaal 20% tekst mogen bevatten. Aangezien beleving op Instagram centraal staat, is het een must om een aantrekkelijk en inspirerend beeld te gebruiken om je merk positief te profileren onder de doelgroep. Sla je de plank mis, dan wordt advertising door jouw merk – zeker in het begin – niet geaccepteerd door de gebruikers, die tot op heden nog gewend zijn aan een advertentievrij platform. Een voorbeeld hiervan zijn de negatieve reacties op de eerste Nederlandse Instagramadvertentie van Hellman’s.

De eerste resultaten zijn er ook al: verschillende bedrijven uit allerlei landen hebben eerder al de mogelijkheid gehad om de nieuwe mogelijkheid uit te testen. Volgens Instagram heeft 97% van de meetbare campagnes geleid tot een significante stijging in ad recall. Ben & Jerry’s lanceerde via Instagram een nieuwe smaak ijs. Maar liefst 17% van de mensen onthield deze nieuwe smaak én wist dat deze smaak van Ben & Jerry’s was. Dat is drie keer zoveel als mensen die deze advertentie elders zagen! (Bron:instagram.com)

Je kunt Instagram Advertising inzetten voor branding, productintroducties, het vergroten van de naamsbekendheid en het vergroten van het aantal volgers. Instagram Advertising hoort straks thuis in een optimale contentstrategie. Connect helpt je hier graag bij, zodat jouw merk straks één van de eersten in Nederland is die op Instagram adverteert!

Deel deze post

Meer weten over adverteren op Instagram?
Aarzel niet en neem contact met ons op voor meer informatie.

Mieke Prins

Lead marketeer & advertising specialist

Mieke Prins

Lead marketeer & advertising specialist