7x social trends in 2018

7x social trends 2018

De tijd van kerstliedjes en gezellige lichtjes brengt ook weer lijstjes en vooruitblikken met zich mee. De hoogste tijd om de social trends voor 2018 onder de loep te nemen! Social zal in 2018 in versneld tempo een steeds grotere rol als centraal kanaal in de marketingfunnel innemen. Augmented Reality, chatbots & live streaming … Kijk je met me mee naar komend jaar?

1. Augmented Reality

Een creatieve en innovatieve manier om met je consumenten en audience te connecten. Bij Augmented Reality (AR) wordt er informatie over de werkelijkheid heen gelegd. Je ziet dus nog wel de mensen en voorwerpen om je heen, maar er wordt extra informatie aan toegevoegd. En hoewel de inwoners van Kijkduin net van de effecten van Pokémon GO bekomen zijn, verwacht ik dat 2018 veel voor ons in petto zal hebben. Wat dacht je bijvoorbeeld van de app van IKEA, waarbij je met AR kunt zien of een bepaalde leunstoel goed in jouw interieur past of de Albert Heijn dino’s die je tot leven kon brengen via je smartphone? In 2018 zullen we deze ontwikkeling steeds meer terug zien komen in campagnes. Netwerken als Snapchat en Instagram zullen snel filters implementeren waarmee je jezelf via AR kunt projecteren op andere locaties of bijvoorbeeld met celebs. Als merk kun je hiermee aan de slag door jouw producten rechtstreeks in de huiskamer van je doelgroep te gaan brengen.

2. Chatbots en Artificial Intelligence

Door de toegenomen vraag naar snelle webcare is ook de interesse in Chatbots en Artificial Intelligence (AI) gegroeid. In 2018 zal 30% van de chat conversatie met chatbots zijn. Hoe je hier het beste mee om kunt gaan, vertelt Iris in haar blog. Maar: de potentie ligt daarbij niet enkel binnen het domein van service, maar ook binnen het commerciële domein. Zo bieden messenger-koplopers WhatsApp en Facebook Messenger al advertentiemogelijkheden waarmee je zeer gericht een-op-een conversaties met je klant of prospect kunt starten en je conversie sterk kunt verhogen. Deze mogelijkheden zullen in 2018 steeds verder worden uitgebreid en ingezet.

3. Aan de slag met Generatie Z

Geboren tussen 1995 en 2012, de digital natives. De eerste “Generatie Z-ers’’ zijn de arbeidsmarkt al aan het betreden en zullen snel een vast inkomen krijgen (of hebben dat al). Grote kans dat ze in jouw doelgroep aan het binnendringen zijn. Deze digital natives vereisen een andere benadering dan hun voorgangers en dit zal in 2018 alleen maar verder blijken. Is jouw strategie al Generatie Z proof?

4. Micro-influencers winnen terrein

In 2017 zijn al veel merken aan de slag gegaan met influencermarketing, deze trend zal in 2018 stevig doorzetten. Maar: influencer marketing isn’t just for the Kardashians. Niet alleen de macro influencers zullen een grote rol blijven spelen, micro-influencers zullen naar verwachting in 2018 verder terrein gaan winnen. Uit recent onderzoek bleek ook dat micro-influencers voor meer engagement zorgen dan macro-influencers, mits actief in de niche waarin het bedrijf opereert. Een effectieve manier om bereik binnen een specifieke doelgroep te vergroten!

5. Video, video, video

Alle platformen zijn flink aan het investeren in videomogelijkheden om je te helpen met het verkrijgen van engagement en het opbouwen van een kwalitatieve fanbase. Merken moeten meer en meer aan de slag met video om hun doelstellingen te behalen. Als dat nog niet gebeurd is, is het de hoogste tijd om ontwikkeling van unieke en authentieke videocontent bovenaan de agenda te zetten dus!

6. Live-streaming en Stories

Een belangrijke ontwikkeling hierbij zijn de live video’s die steeds meer aandacht krijgen op social. Data laat duidelijk de voorkeur van de consument zien: 80% geeft aan liever live video’s van een merk te bekijken dan een post te lezen (Bron: livestream.com). Ook de stories zijn én blijven hot: ephemeral content (oftewel: korte content wat maximaal 24 uur beschikbaar is) zal naar verwachting in 2018 verdubbelen. Het is authentiek, de fear of missing out kickt in waardoor consumenten nog gemotiveerder zijn om je content te bekijken én het zorgt voor hoge engagement. Wat betekent dit voor de online marketeer? Het verschil tussen de oude contentkalenders (waarbij alles tot in de puntjes gepland, uitgewerkt en gecorrigeerd kon worden) ligt ‘m voornamelijk in de snelheid waarmee de live video’s en stories gemaakt en gedistribueerd moeten worden. Dit betekent ook: de content hoeft niet meer perfect te zijn, maar mag de fan een waarheidsgetrouw kijkje achter de schermen geven. Deze insteek zorgt niet alleen voor toegankelijke content, maar versterkt ook op een laagdrempelige manier de band tussen jouw merk en de fans.

7. Performance en analytics

Social media speelt anno 2017 een belangrijke rol in de omnichannel strategie. Deze trend zal in 2018 doorzetten. De zichtbare resultaten die hiermee behaald worden, zullen in 2018 verder aangescherpt worden: met reach & frequency campagnes zal Facebook zich bewijzen als uniek marketingkanaal in alle fases van de marketingfunnel. Dit betekent automatisch een omslag vanuit de traditionele engagement strategie, waarbij likes, reacties en deelacties de focus hadden naar een strategie waarbij het draait om bereik, frequentie en conversie.

Een jaar vol mogelijkheden en interessante ontwikkelingen staat dus weer voor de deur! Naast deze 7 toptrends die wij in 2018 verwachten, staat er natuurlijk nog meer te gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan de wetgeving Algemene Vordering Gegevensbescherming (AVG) en nieuwe advertising mogelijkheden die eraan komen. Vragen of benieuwd naar onze visie hierover? Neem gerust contact op.

Deel deze post


Anouk de Jong

Social media consultant

Anouk de Jong

Social media consultant