5 tips om op te vallen rond de feestdagen (of juist niet)

5 tips om op te vallen rond de feestdagen (of juist niet)


Het lijkt misschien vroeg: half oktober al praten over content voor de feestdagen. Maar in een wereld waar de kruidnoten eind augustus in de supermarkt liggen, is het belangrijk om je contentplannen voor de drukste tijd van het jaar vroeg klaar te hebben liggen! Hoe valt jouw merk op tussen al het december geweld? Of is het misschien slim om je tijd en aandacht op een ander moment in het jaar te vestigen? Ik geef 5 tips om je merk op te laten vallen rond de feestdagen.

Tip 1: begin NU

Ik benadrukte het al in de intro: het is belangrijk om op tijd je strategie en content klaar te hebben, want vanaf oktober beginnen de feestdagen bij de consument steeds meer te leven. Ook willen alle merken graag opvallen tijdens deze periode, waardoor het juist moeilijker wordt om je te onderscheiden met interessante content. Begin daarom vroeg, zodat je nog genoeg tijd hebt om een toffe activatie of campagne te bedenken.

Tip 2: denk vanuit het doel wat je wilt bereiken

Met alleen maar posten om te posten kom je er niet: het is belangrijk om vanuit het doel te denken wat je wilt bereiken met je content. Dat is natuurlijk altijd al zo, maar zeker in december is storytelling belangrijk. De consument wil graag meegenomen worden in een verhaal. Heb je een bepaalde kerstboodschap die je graag over wilt brengen? Een thema? Denk eerst na over het doel van je campagne, ga daarna pas kijken naar het middel.

Tip 3: gebruik alle kanalen optimaal

Als je merk op meerdere kanalen actief is, gebruik die kanalen dan ook optimaal. Overweeg ook alle middelen die dat kanaal biedt: bijvoorbeeld de stories of de nieuwe poll functie van Instagram en de live video’s of 360° graden functie van Facebook. Vergeet ook zeker Pinterest, YouTube en Twitter niet. Je hoeft natuurlijk niet op alle kanalen actief of aanwezig te zijn (het kan ook een bewuste keuze zijn om je juist te richten op één kanaal), maar kom wel uit je comfortzone, want dit is het moment om verrassend uit de hoek te komen. Kanalen kunnen elkaar overigens ook aanvullen: je kunt op elk kanaal iets anders posten, maar samen kunnen ze dan alsnog één thema goed neerzetten.

Tip 4: maak content specifiek voor een kanaal

Wel heel belangrijk: zet je content niet gewoon één op één door van het ene naar het andere kanaal, maar pas het specifiek op elk kanaal aan. Wat op Facebook goed werkt, hoeft niet op Instagram goed te werken. Iets kan heel leuk ontvangen worden op Instagram, maar op Twitter de plank misslaan. Het lijkt misschien lekker makkelijk, maar soms kan content gemaakt voor het ene kanaal juist afbreuk doen aan de ander. Plus: als je een fan hebt die meerdere kanalen volgt, kan het juist op een negatieve manier opvallen als je dezelfde content gebruikt.

Tip 5: haak op een ander moment van het jaar in

Denk er goed over na: is ‘t het beste voor jouw merk om een activatie te doen tijdens de drukke decembermaand of is het misschien juist slim om al een maand eerder van start te gaan? Je kunt er ook voor kiezen om in te spelen op de feestdagen als ze al voorbij zijn. Dat klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar voor de afslankproducten van Weight Care hebben wij in januari 2017 bijvoorbeeld een ‘frisse start’ themamaand gehouden. Voor zo’n merk een veel logischere stap, aangezien de doelgroep van Weight Care na al dat lekkere eten in de decembermaand wel wat hulp kan gebruiken om het nieuwe jaar weer goed te beginnen. Januari is sowieso gunstiger qua advertising (minder concurrentie), dus voor dit merk was het een win-win situatie.

Misschien is het voor jouw merk wel helemaal niet zo relevant om tijdens de feestdagen extra aanwezig te zijn. Het is zonde als je extra budget uitgeeft aan plannen voor de feestdagen terwijl je merk op een ander moment in het jaar misschien veel beter uit de verf komt en waarop het veel meer impact heeft. Heb je geen verhaal te vertellen rond de feestdagen? Steek je tijd, energie en budget dan in een ander moment van het jaar.

Wil je dat jouw merk ook goed uit de verf komt dit seizoen? Neem dan contact met mij op: madelon@weconnect.nl!

Deel deze post


Madelon van der Sar

Visual designer & illustrator

Madelon van der Sar

Visual designer & illustrator