Wil je met jouw merk online veel jongeren bereiken? Dan is het hoog tijd dat je meer te weten komt over TikTok! TikTok is een social media app waar inmiddels ruim 3,5 miljoen Nederlandse jongeren tussen de 13 en 24 jaar gebruik van maken, ook wel generatie Z genoemd. Of misschien nu wel: TikTok Tieners!

Wat is TikTok?
TikTok is een sociaal medium voor video content. Gebruikers maken korte video’s, bewerken die met allerlei leuke effecten en filters en delen ze met hun volgers. Originele content en creativiteit is hierbij heel belangrijk. Veel voorkomende trends op TikTok zijn lifehacks en challenges. Bij de laatste trend dagen gebruikers elkaar uit om op een creatieve manier grappige filmpjes te maken, zoals in de Fake Plane Challenge. Hierbij maken gebruikers filmpjes met huiselijke objecten en foto’s om hierbij te doen alsof ze op reis zijn (door bijvoorbeeld een vliegtuigraam te simuleren met een toiletbril). Dagelijks zijn miljoenen jongeren bezig met het reageren op en het maken van content op TikTok. Een perfect kanaal dus om een jongere doelgroep te bereiken!

Hoe zet je TikTok in als marketingkanaal?
Er zijn drie verschillende manieren om als merk TikTok in te zetten als marketingkanaal.
- Zelf een TikTok account aanmaken en relevante video’s uploaden
- Samenwerken met influencers op TikTok
- Adverteren op TikTok.
1. Zelf een TikTok account aanmaken en relevante video’s uploaden
Door de advertentiegroepen te segmenteren op basis van onder andere deze verschillen in zoekintentie Wanneer je als merk zelf een TikTok account aanmaakt, is het een goed idee om een hashtag challenge op te zetten. Gebruikers kunnen op deze manier de interactie aangaan met je merk en een eigen draai geven aan een uitdaging. Een voorbeeld van deze challenges is #InMyDenim van Guess. Guess zette als één van de eerste merken zelf een challenge op. Hierbij werden jongeren uitgedaagd door een video van influencer Bebe Rexha om zelf video’s te creëren op inspirerende plaatsen in denim van Guess. Deze challenge ging uiteindelijk viral op TikTok, wat zorgde voor veel awareness en aandacht voor het merk.
2. Samenwerken met influencers op TikTok
In Nederland zijn er TikTok influencers die al miljoenen volgers hebben op het medium. Door samen te werken met een influencer die bij jouw merk past, kun je op TikTok een grote en relevante doelgroep bereiken. Je kunt samen met de influencer video’s bedenken of je kunt de influencer zelf video’s laten bedenken.
3. Adverteren op TikTok
Er zijn verschillende manieren om op TikTok te adverteren. Zo kun je bereik kopen door middel van een fullscreen advertentie. Je geadverteerde video of afbeelding komt dan in beeld bij het openen van de app. Ook kun je gebruik maken van pre-roll advertenties, verticale advertenties, billboards en overlay advertenties. Een andere manier van adverteren is het ontwikkelen van lenzen met filters (2D, 3D of AR), zoals we die kennen van Instagram en Snapchat. Dit kan zorgen voor een hoge mate van engagement.

Voordelen adverteren op TikTok
Op TikTok kun je targeten op basis van locatie en leeftijd. In de toekomst wil TikTok het graag mogelijk maken dat ook interesses en gedrag hierbij meegenomen worden. Een groot voordeel van adverteren op TikTok is dat gebruikers doorverwezen kunnen worden naar de externe website. Ook is adverteren op TikTok nog relatief goedkoop, omdat er nog weinig concurrentie is.
Ook aan de slag met HTML5?
Wij denken graag mee over het doel, effect, design en het technische verhaal achter jouw display campagnes.