
Meta communiceerde afgelopen maart 2022 de introductie van Advantage+ in het advertentiebeheer. Hiermee wordt het eenvoudig om een gehele campagne geautomatiseerd op te zetten of delen van een campagne. Op het moment is Advantage+ nog in ontwikkeling, maar de eerste bevindingen kunnen alvast gedeeld worden.
Wat je moet weten over Advantage+
Als je al bekend bent met adverteren op Meta is er eigenlijk niks volledig nieuws beschikbaar in het advertentiebeheer. Wat je ziet is dat er aan een aantal bestaande instellingen geautomatiseerde opties zijn toegevoegd en nu onder de naam Advantage+ zijn. Dus wat is precies het voordeel voor een marketeer?
Meta heeft het met het toevoegen van deze opties makkelijker gemaakt voor marketeer op alle niveaus om campagnes op te zetten. Vooral voor minder gespecialiseerde adverteerders zitten er op dit moment voordelen aan Advantage+. Daarnaast zou het volgens Meta adverteerders zo’n 75% tijd kunnen schelen. Dit laat meer tijd over om op hoog niveau na te denken over campagnestrategie. Ook kan door het automatiseren van campagne onderdelen het algoritme beter zijn werk doen waardoor de effectiviteit van de campagne verbeterd. Door bijvoorbeeld een Advantage+ carrousel met producten in te zetten worden er gepersonaliseerde producten getoond aan een consument. Dit kan een verbetering teweegbrengen door relevanter te zijn.
Welke Advantage+ onderdelen zijn beschikbaar
Er zijn nu zes Advantage+ producten bij bestaande features. Door Meta wordt er bij elk product aangegeven wat het voordeel is om dit geautomatiseerd in te zetten. Ons advies is om het vooral te testen om te achterhalen of het voor jou merk effectief werkt.
1. Gedetailleerde targeting van Advantage+
Dit is de vernieuwde versie van de gedetailleerde uitbreiding tool. Door deze optie geef je Meta de optie om je doelgroep te verbreden buiten de gedetailleerde targetingselectie waardoor de prestaties waarschijnlijk verbeteren.
Vooral als je een specifieke targeting hebt waardoor de doelgroep beperkt is, kan het verstandig zijn om dit uit te proberen. Hierdoor kun je wellicht de kosten van je resultaat verlagen en nog steeds de juiste doelgroep bereiken.
2. Advantage+ lookalike
Als je bekend bent met Meta ken je de optie van vergelijkbare doelgroepen al. Binnen Advantage+ is het nu mogelijk om ook je targeting buiten vergelijkbare doelgroepen te vergroten als dit leidt tot een beter resultaat.
Lookalike groepen bieden al heel veel opties aan die zeer effectief zijn om meer conversies te behalen en CPA te verlagen, is het zeker aan te bevelen om te testen of Advantage+ Lookalike de kosten nog meer kan verlagen.
3. Advantage+ advertentie
Advantage+ maakt het mogelijk om op advertentieniveau de set up te automatiseren. De opties die hier beschikbaar zijn zorgen ervoor dat Meta automatisch creatieve assets combineert tot een effectieve advertentie.
Door dit aan te zetten geef je toestemming aan Meta om:
- Tekstcombinaties te wisselen: de verstrekte tekst wordt weergegeven als primaire tekst, kop of beschrijving.
- Verbetering van media: afbeelding of video’s worden aangepast op basis van waar de mensen die je advertentie zien het best op reageren. Denk hierbij aan helderheid, beeld verhouding of filters.
- Samenstelling op advertentieniveau: weergave en indeling wordt aangepast op basis van waarop mensen die je advertentie zien het best reageren. Er kunnen labels worden toegevoegd of Facebook-opmerkingen getoond worden.
De aanpassingen die Meta maakt hebben het doel om het resultaat te verbeteren. Ook hier adviseren wij door het te testen en te bepalen of het effectief is of niet. Dit verschilt namelijk per merk.
Het is ook mogelijk om Advantage+ in te zetten voor een catalogus. Het advertentiemateriaal en de bestemming wordt gepersonaliseerd voor elke consument. Alles wat je moet doen is je productverzameling aanleveren, advertentietekst en beschrijvingopties en Meta maakt de beste combinatie.
Bij de eerste testen die wij hebben uitgevoerd werd niet een veranderding gevonden in CPA. Sterker nog de eerste test met Advantage+ catalogus zorgde voor een hogere CPA (CPA +12,5%), maar ook wij gaan dit wel nog verder testen!
4. Advantage+ plaatsingen
Als je al vaker automatische plaatsingen gebruikten in je campagnes komt deze nieuwe Advantage+ optie je bekend voor. Hier geef je Meta eigenlijk de ruimte om je advertentie op alle advertentieplekken te plaatsen. Bij de Advantage+ optie geef je eveneens Meta de mogelijkheid om je advertentie overall te tonen als dit tot een beter resultaat leidt.
5. Advantage+ App campagnes
Voor de doelstelling ‘app-promotie’ is ook een nieuwe Advantage+ optie. Als je deze optie aanvinkt wordt er meerdere instellingen (o.a. advertentiemateriaal, plaatsingen en relevantere doelgroepen) geautomatiseerd waardoor je een betere performance zou behalen over een langere periode. Deze optie bespaard vooral een hoop tijd als je gebruik wilt maken van de geautomatiseerde mogelijkheden. Of het een beter resultaat behaald is vooral een kwestie van uitproberen.
6. Advantage+ Shopping campagnes
Deze optie maakte ons vooral enthousiast om uit te proberen! Vergelijkbaar met bovenstaande Advantage+ app promotie laat je hier bij een ‘verkoop’ campagne Meta optimaliseren voor het beste resultaat en dus de meeste conversies. Ook hier geef je Meta de vrijheid om instellingen op het gebied van budget, targeting, plaatsingen en advertentiemateriaal zelf te bepalen zo lang dit leidt tot het beste haalbare resultaat.
Conclusie
De meeste Advantage+ opties zijn inmiddels beschikbaar voor marketeers. Afgelopen 15 augustus is Advantage+ shopping campagnes beschikbaar gesteld voor alle adverteerders. Onze eerste tests met Advantage+ zorgde soms voor een significant beter resultaat, maar ook in een aantal gevallen voor minder goed resultaat. Test dus vooral wat wel en niet werkt voor jou merk en schakel niet direct helemaal over naar deze campagne instelling.