WeConnect

De afgelopen 10 jaar is er ontzettend veel veranderd in reclameland. Grote Creatieve Ideeën en dure commercials zijn niet meer noodzakelijk om resultaat te behalen. Nu maken we korte animaties voor kleine schermpjes. En die zijn zeer effectief voor het verhogen van Brand Awareness. Alles is meetbaar, we optimaliseren continue en behalen meer resultaat.

Bij WeConnect streven we altijd naar het produceren van de best presterende campagnes. In die zoektocht heb ik me afgelopen maanden verdiept in neuromarketing. En dat leverde een paar bijzondere inzichten op. Met jullie deel ik graag de volgende best practices:

1. Begin met een brand identifier

Maak in de eerste seconde duidelijk bij welk merk een marketingboodschap hoort. Doe je dat niet? Dan levert dat irritatie op (in feite een verlaging van de door neuromarketing onderzoeken gemeten “Likability”.) Mensen klikken of swipen sneller weg als gevolg. Je brand asset hoeft niet per se je logo te zijn: het kan ook je mascotte zijn, een packshot, een beeld waar je huisstijl goed op is toegepast, et cetera. 

Er zijn zeker uitzonderingen mogelijk, maar dan moet dat een bewuste keuze zijn. Onderaan dit artikel daarover straks meer!

In deze ad is direct duidelijk om welk merk het gaat. En vervolgens buigen we een aanname over dat merk om...

2. Retrieval cues

Een van de belangrijkste dingen in advertenties is de link tussen de reclameboodschap en het aankoopmoment. Als iemand in de supermarkt loopt, en jouw product ziet… dan wil je dat er direct allemaal associaties aan jouw merk naar boven komen. Het liefste natuurlijk associaties die voortkomen uit jouw branding. 

Dit doe je door een goede link tussen reclame en het ‘schap’. Laat dus de verpakking zien in de reclame. Het zien van die verpakking op beide momenten triggert het geheugen en al die associaties. Is er geen fysieke verpakking, dan kan je met andere elementen die link leggen. Bijvoorbeeld met muziek, geur, kleur, typografie en beweging. Wees gerust creatief en gebruik combinaties van passende elementen. En, ook erg van belang: wees consistent hierin!

Bij productintroducties zoals deze, is het essentieel om je packshot goed in beeld te tonen.

3. Inzoomen

Neuromarketing stelt dat als de camera beweegt, wij mentaal mee bewegen. Dat betekent dat uit onderzoek blijkt dat inzoomen altijd (ja, werkelijk altijd) de attentiewaarde en ‘likability’ van een video verhogen. Dus stel, je hebt een stilstaand shot van je merklogo op het begin van een video en je zoomt langzaam in? Dan verbetert dat de aandacht en positieve associaties die iemand heeft ten opzichte van je merk.

Uitzoomen brengt altijd het tegenovergestelde met zich mee: een verlaging van de attentiewaarde en de likability. Die verlaging geldt alleen zolang er uitgezoomd wordt. Er zijn uitzonderingen, maar die gelden alleen als het uitzoomeffect nieuwe beelden of nieuwe informatie op het beeld met zich meebrengt.

Deze camerabeweging gaat nog verder dan een zoom-in. En de kijker beweegt mentaal mee; steeds dichterbij de verpakking.

4. Emotie

Iedereen heeft spiegelneuronen. Spiegelneuronen zijn neuronen die actief of actiever worden wanneer je waarneemt wat iemand anders doet, op dezelfde plek in de hersenen als bij degene die de actie uitvoert. Door onze spiegelneuronen zijn we dus in staat om de emoties mee te beleven van anderen. 

Dit werkt ook met video. Dus een video met iemand die ontzettend veel hoofdpijn heeft, geeft ons ook mentale hoofdpijn. Iemand die lacht, stemt ons ook vrolijk. De emoties die we ervaren in een animatievideo, koppelen we vervolgens aan het merk waar het aan verbonden is. Dus het klinkt cheesy, maar wil je dat mensen je merk leuk vinden? Laat lachende mensen zien. De vraag is of je altijd wil dat mensen je merk leuk vinden, dus je kunt hier ook een meer authentieke keuze in maken. Authentieke, gedurfde expressie valt het beste op. 

Zouden snoepjes ook emoties voelen? Voor o.a. Internationale Dropdag hebben we met dit concept Napoleon kogels verbeeld als emojis.

5. Duidelijk focuspunt

Ons brein is eigenlijk een beetje lui. En hoe meer moeite we moeten doen, hoe minder de boodschap blijft hangen. Maar een boodschap met één duidelijke focus blijft het beste hangen. 

'Blinkie' in Gouda maakt schoon na oud en nieuw. Hier is het focuspunt nog extremer doorgevoerd door gebruik te maken van compositie, onscherpte en door alleen Blinkie te laten bewegen.

Zijn dit wetten of vriendelijk advies?

Deze 5 punten zijn geen wetten van Meden en Perzen. Als je het graag anders zou doen, vooral proberen. In dat geval: test het, verzamel de data en als vervolgens uit die resultaten blijkt dat het beter werkt, doen! Maar neurologische onderzoeken wijzen uit dat als je geen goed beargumenteerde reden hebt, je beter deze regels kunt opvolgen. Of ervoor moet zorgen dat je animator / creatief bureau deze regels hanteert. Het levert simpelweg betere resultaten op.


 

 

Ook zulke animaties (laten) maken?

Daar helpen wij je graag mee! Neem contact op met onze Head of Advertising Iris.

 

 

Recommended Reads